Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výchova jedináčků
Thesis title in Czech: Výchova jedináčků
Thesis title in English: Upbringing of an only child
Key words: výchova,socializace,rodina,jedináček a jeho dětství,hra, kamarádi,vztahy, role,sociální dovednosti, sebevědomí,sebeuplatnění,aspirační úroveň.
English key words: upbringing,socialization, family, only child and his/her childhood,game, friends, relationships, social skills, self-confidence, self-assertion, level of aspiration.
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.11.2013
Date of assignment: 13.11.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 02.01.2014
Date and time of defence: 14.09.2015 09:30
Date of electronic submission:15.08.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Anotace: Tato práce si klade za cíl popsat specifika výchovy jedináčků. V průběhu práce je otevřeno několik okruhů. Zpočátku se dotýkají výchozího prostředí a samotného dítěte - jedináčka, jeho charakteristiky, pozice a rodiny. Po té jedináček vychází do světa a osamostatňuje se. Tento okruh se zaměřuje na téma socializace, dětského kolektivu a kamarádů. Popisuje přednosti a úskalí role jedináčka. V další části práce jsou nastíněny šance jedináčků, které jim jejich specifické postavení nabízí a možnosti pedagogické intervence. Diplomová práce obsahuje také empirickou část. Výzkumné šetření je prováděno formou rozhovorů, pozorování a srovnávání na vzorku dospělé populace jedináčků. Jedna z hlavních otázek, do které práce v závěru vyúsťuje zní: jakým způsobem dětství bez sourozenců ovlivňuje osobní a profesionální život člověka v dospělosti?

Anotation: This thesis is aimed to describe the specifics of upbringing of only children. The work has several parts. The first part deals with default environment and the very child - the only child, his/her characteristics, position and family. Then the only child enters the world and becomes independent. This part focuses on topics like socialization, group of children and friends. It describes advantages and disadvantages of the role of the only child. The next part of the thesis deals with chances of only children which are offered to them thanks to their specific position and possibilities of educational intervention.The thesis also contains the empirical part. The research is done by means of interviews, observation and comparation of the sample of the adult generation of the only children.One of the main questions at the end of the thesis is: how childhood without siblings affects human´s personal and professional life in adulthood?
References
1. Nakonečný, Milan. PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI. 2. vydání, Praha: Academia, 1997.340s.ISBN 80-200-0628-1
2. Vágnerová, Marie. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE 1. DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ. 1. vydání, Praha: nakladatelství Karolinum, 2005.467s.
ISBN 80-246-0956-8
3. Sedláčková, Daniela. ROZVOJ ZDRAVÉHO SEBEVĚDOMÍ ŽÁKA. 1. vydáná, Praha: Grada Publish, 2009. 128s. ISBN 978-80-247-2685-4
4. Adler, Adolf. ČLOVĚK JAKÝ JEST, základy individuální psychologie. Praha: Orbis, 1935. 212s.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html