Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Josef Střecha, kameraman (3.11.1907, 29.3.1985)
Thesis title in Czech: Josef Střecha, kameraman (3.11.1907, 29.3.1985)
Thesis title in English: Josef Střecha, director of photography (3.11.1907, 29.3.1985)
Key words: československý film, kameraman, Josef Střecha, kamera, osobní fond
English key words: czechoslovak film, director of photography, Josef Střecha, camera, personal fund
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: prof. PhDr. Ivan Klimeš
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.07.2013
Date of assignment: 28.07.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 05.08.2013
Date and time of defence: 10.09.2015 09:00
Date of electronic submission:10.08.2015
Date of proceeded defence: 10.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Stanislava Přádná
 
 
 
Guidelines
Ve své bakalářské práci se budu věnovat osobnosti Josefa Střechy, zejména jeho kameramanské činnosti v kontextu české kameramanské školy. Jde o autora s pozoruhodným tvůrčím záběrem, jehož život a dílo zatím filmová historiografie nezkoumala a k dispozici jsou tak jen elementární encyklopedická data.
Josef Střecha tvořil v letech 1929-1971 a za svou kariéru se podílel na více jak 60 filmech. Z těch nejznámějších jmenujme alespoň životopisný snímek režisérky Zet Molas Karel Hynek Mácha (1937), „novovlnný“ film Intimní osvětlení (1965) režiséra Ivana Passera či komedii Svatba jako řemen (1967), kterou režíroval Jiří Krejčík. Střecha za druhé světové války pod pseudonymem Strecher natáčel také v Německu, hlavně komedie a lehčí žánrové filmy pro společnosti Bavariafilm a UFA. Podobně jako ostatní musel po válce vysvětlovat okolnosti své spolupráce s Němci. Svou bezúhonnost prokázal bez problémů.
Cílem mé bakalářské práce je představit tohoto činorodého kameramana a jeho tvorbu a také uspořádat jeho pozůstalost. Ta je v současné době v rukou rodiny Střechových, se kterou jsem v kontaktu. Pozůstalost obsahuje řadu dosud nepublikovaných dokumentů, fotografií, dopisů, smluv a jiných materiálů, které budou pro mou práci hlavními informačními zdroji. Zvlášť důležitá může být například korespondence s významným divadelním a filmovým režisérem Alfrédem Radokem, s nímž Střecha spolupracoval na filmech Daleká cesta (1949) a Divotvorný klobouk (1952).
Profesní dráha Josefa Střechy prochází pohnutými etapami moderních dějin československého státu a bude jistě zajímavé sledovat, jak se tento dějinný rámec odrážel ve filmařské umělecko-technické profesi.
References
Bartošek, Luboš: Česká kameramanská škola 30. let. Panoráma 6, 1979, č. 2.
Bartošek, Luboš: Česká kameramanská škola 30. let. Panoráma 6, 1979, č. 3.
Bartošková, Šárka – Bartošek, Luboš: Filmové profily. Praha: Československý filmový ústav 1986.
Český hraný film I. 1898 – 1930. Praha: Národní filmový archiv 1995.
Český hraný film II. 1930 – 1945. Praha: Národní filmový archiv 1998.
Český hraný film III. 1945 – 1960. Praha: Národní filmový archiv 2001.
Český hraný film IV. 1961 – 1970. Praha: Národní filmový archiv 2004.
Hedbávný, Zdeněk: Alfred Radok. Praha: Národní divadlo 1994.
Přádná, Stanislava – Škapová, Zdena – Cieslar, Jiří: Démanty všednosti. Praha: Pražská scéna 2002.
Vávra, Otakar: Paměti aneb Moje filmové 100letí. Praha: BVD 2011.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html