Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zodpovídání otázek na hodnoty
Thesis title in Czech: Zodpovídání otázek na hodnoty
Thesis title in English: Answering Questions on Values
Key words: Kognitivní aspekty metodologie průzkumů, metodologický experiment, vliv kontextu, hodnoty, individualismus, kolektivismus, sebepojetí, independence, interdependence, regulační zaměření.
English key words: Cognitive aspects of survey methodology, methodological experiment, context effects, values, individualism, collectivism, self-construal, independence, interdependence, regulatory focus.
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.06.2013
Date of assignment: 21.06.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 02.02.2015
Date and time of defence: 29.01.2016 08:30
Date of electronic submission:15.12.2015
Date of proceeded defence: 29.01.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce si klade za cíl pomocí experimentální studie ověřit, mohou-li položky v dotazníku bezprostředně předcházející otázkám na hodnoty pozměnit odpovědi na tyto otázky, podobně jako bylo již prokázáno v případě postojů. Ačkoliv jsou hodnoty tradičně považované za stabilnější součást osobnosti než partikulárnější postoje, výzkumy prokázaly, že vůči manipulaci primingem relevantních konceptů nejsou imunní. Hypotézou je, že udávané hodnoty budou ovlivnitelné kontextem předchozí otázky především u těch lidí, kteří o nich běžně nepřemýšlejí nebo pro které nepředstavují nijak významné téma, naopak kontext nebude mít na udávané hodnoty významný vliv u těch lidí, kteří mají své hodnoty již před svou účastí na dotazování zformulované. Hlavním přínosem práce bude prohloubení dosavadního poznání v oblasti kognitivních procesů při zodpovídání výzkumných dotazů.
References
Gardner, W. L., Gabriel, S., & Lee, A. Y. (1999). “I” value freedom, but “we” value relationships: Self-construal priming mirrors cultural differences in judgment. Psychological Science, 10(4), 321-326.
Hair, M. (2004). Using an individual differences perspective to investigate context effects in surveys: a test of the belief-sampling model. International Journal of Public Opinion Research. 17(2), 213–225.
Krosnick, J. A., & Alwin, D. F. (1988). A test of the Form-Resistant Correlation Hypothesis Ratings, Rankings, and the Measurement of Values. Public Opinion Quarterly, 52(4), 526-538.
Oishi, S., Schimmack, U., Diener, E., & Suh, E. M. (1998). The measurement of values and individualism-collectivism. Personality and Social Psychology Bulletin, 24(11), 1177-1189.
Schwarz, N., & Sudman, S. (1996). Answering questions: methodology for determining cognitive and communicative processes in survey research. Jossey-Bass Publishers.
Tourangeau, R., Rips, L. J., & Rasinski, K. (2000). The psychology of survey response. Cambridge University Press.
Vinopal, J. (2008). Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: metoda okamžité validizace. Sociologický ústav AV ČR.
Ybarra, O., & Trafimow, D. (1998). How priming the private self or collective self affects the relative weights of attitudes and subjective norms. Personality and Social Psychology Bulletin 4(24): 362-370.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html