Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Individualizace v předškolním a primárním vzdělávání
Thesis title in Czech: Individualizace v předškolním a primárním vzdělávání
Thesis title in English: Individualization in pre-school and elementary education
Key words: Humanizace vzdělávání, individualizace, věkové zvláštnosti, pozorování, metody poznávání žáka, individuální plánování, portofolio, cílové dovednosti, didaktický materiál, samoučení, řízené učení, autotestování, týmové vyučování, hodnocení individuálního pokroku žáka, autoevaluace, kontinuita individuálního pokroku
English key words: Humanization of education, individualization, age-specifics, observation, child’s observation methods, individual planning, portfolio, key skills, didactic materials, auto learning, guided learning, self testing, team teaching, individual progress assessment, self-evaluation, continual individual progress
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.06.2013
Date of assignment: 19.06.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 10.07.2015
Date and time of defence: 14.09.2015 09:30
Date of electronic submission:15.07.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Andrea Běhalová, BA, M.A., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
DP pojednává o individualizovaném vzdělávání žáků v předškolních zařízeních a na prvním stupni škol základních. Formou případové studie pomocí přímého pozorování, rozhovorů a studiem příslušných dokumentů kvalitativně zkoumá individualizaci ve vybrané vzdělávací instituci.
Obsah:
I. Úvod
II. Teoretická část
1.Teoretická východiska individualizace
2. Individualizované vzdělávání
III. Praktická část
1. Příprava výzkumného šetření
2. Realizace výzkumu
iV. Závěr
References
BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-76-3
BĚLINOVÁ, L. MIŠURCOVÁ, V. Z dějin předškolní výchovy: učebnice pro studium pedagogiky předškolního věku na střední pedagogické škole. Praha: SPN, 1980.
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9
DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9
DVOŘÁKOVÁ, H. Pohybové činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6
DVOŘÁKOVÁ, M. Projektové vyučování v české škole. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 987-80-246-1620-9
DVOŘÁKOVÁ, M. KOLÁŘ, Z. TVRZOVÁ, I. VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2
FENSTERMACHER, G. D., SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7
GAJDOŠOVÁ, J. DUJKOVÁ, L. etal. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Step by step, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9
GILLERNOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9
HAINSTOCK, E.G. Metoda Montessori a jak ji učit doma. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-662-X
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5
HRBÁČKOVÁ, K. Projekt „malých vědců“. Metodické náměty (nejen) pro učitele 1. stupně ZŠ. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-177-5
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro rodiče a vychovatele. Praha: D + H, 2005. ISBN 80-903579-1-1
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3
KASÍKOVÁ, H. VALENTA, J. Reformu dělá učitel: diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-0-8
KOLÁŘ, Z. etal. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2
KOVALIKOVÁ, S. OLSEN, K. Integrovaná tématická výuka: model. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7
KREJČOVÁ, V. KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro I. stupeň ZŠ. Praha: Step by step, 2003. ISBN 80-7178-695-0
KŘIVÁNEK, Z. WILDOVÁ, R. a kol. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3
LANGMAJER, J. LANGMAJER, M. KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H+H, 1998. ISBN 80-7319-016-8
LUDWIG, H. etal. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praxe reformně pedagogické koncepce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1
LUKAVSKÁ, E. Pozor děti!: (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). Dobrá Voda: Čěněk, 2003. ISBN 80-86473-52-x.
MÁLKOVÁ, G. Umění zprostředkovaného učení. Praha: TOGGA, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7
MATĚJŮ, P. STRAKOVÁ, J. VESELÝ, A. et al. Nerovnosti ve vzdělání: od měření k řešení. Praha: Slon, 2010. ISBN 978-80-7419-032-2
MERTIN, V. KREJČOVÁ, L. Metody poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0
MIKOVÁ, Š. STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-587-5
MONTESSORIOVÁ, M. Od dětstí k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0
NÁDVORNÍKOVÁ, H. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-87-9
NEČASOVÁ, P. PODHAJSKÁ, E. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Praha: UK Praha – Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-281-4
NOVÁK, T. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu. Olomouc: Rubico, 2004. ISBN 80-7346-037-8
PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5
PŘÍHODA, V. Globální metoda. Nové pojetí výchovy. Praha: Orbis, 1934
PŘÍHODA, V. Teorie školského měření. Praha: Bakulův ústav, 1930
REBLE, A. Dějiny pedagogiky. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství, 1995. ISBN 80-08-02011-3
RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 8978-80-7367-738-2
ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0597-5
ROGERS, C. R. On becoming a person: a therapist’s view of psychotherapy. Boston: Houghton Miffin Company, 1961. ISBN 0-395-08409-1
RÝDL, K. Metoda Montessori pro naše dítě. Inspirace pro rodiče a další zájemce. Pardubice: FF Univerzity Pardubice a ČS EFFE, 2007. ISBN 978-80-7395-004-0
RÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. (Učební pomůcka pro veřejnost). Praha: Nakladatelství Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3
RÝDL, K. NEJEDLÁ, D. Stanislav Velínský a Václav Příhoda a empirické myšlení v pedagogice. Praha: UK v Praze – Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-062-5
SEDLÁČKOVÁ, H. SYSLOVÁ, Z. ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. ISBN 978-80-7357-884-8
SINDELAROVÁ, B. Předcházíme poruchám učení. Soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-70-4
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7
SMOLKOVÁ, T. Dítě v úctě přijmout... Vzdělávací program waldorfské mateřské školy. Praha: Maitrea, 2007. ISBN 80-903761-2-6
STARÁ, J. Plánování výuky. Praha: UK Praha – Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-418-1
SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9
ŠTECH, S. Škola stále nová: Freinetova „moderní škola“. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0
ŠVANCAROVÁ, D. KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-221-9
VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4
VALIŠOVÁ, A. KASÍKOVÁ, H. etal. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995.
VAŠUTOVÁ, J. et al. Vzděláváme budoucí učitele. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-405-2
WALTEROVÁ, E. Fungování základní školy: pilotní případová studie. In WALTEROVÁ, E. (ed.) Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu. II. díl. Metody a výsledky empirických výzkumů. Praha: PedF UK, 2002. ISBN 80-7290-090-0
WENKE, H. RÖHNER, R. Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6
ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367514-1
ŽÁČKOVÁ, H. JUCOVIČOVÁ, D. Metody hodnocení a tolerance dětí s SPU. Praha: D+H, 2006. ISBN 80-903579-4-6

Internetové zdroje
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání ze dne 3. ledna 2005. [online]. Výzkumný ústav pedagogický. Praha, 2005. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z Word Wide Web:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání ze dne 1. září 2010. [online]. Výzkumný ústav pedagogický. Praha, 2010. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z Word Wide Web:http://www.vuppraha.cz/wpcontent/uploads/2009/12RVPZV_2007-07.pdf
UNESCO (1994) The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education: Access and Quality. Salamanca, 1994. [cit. 2012-05-14]. Dostupné z Word Wide Web:

Všeobecná deklarace lidských práv ze dne 10. prosince 1948. [online]. Helsinki: Valné shromáždění OSN, 1948. [cit. 2015-05-14]. Dostupné z World Wide Web:http://www.osn.cz/dokumenty-osn/soubory/vseobecna-deklarace-lidskych-prav.pdf
Vyhláška MŠMT č. 147 ze dne 25. května 2011 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2011. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z World Wide Web:
Vyhláška č. 412/2006 Sb. Ze dne 1. Září 2006 o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2006. [cit. 2015-05-15]. Dostupné z World Wide Web:
Vyhláška MŠMT č. 454 ze dne 1. října 2006 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2006 [cit. 2015-05-13]. Dostupné z World Wide Web:
Zákon č. 472 ze dne 20. prosince 2011 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2011. [cit. 2015-05-13]. Dostupné z World Wide Web:
Zákon č. 563 ze dne 24. září 2004 o pedagogických pracovnících. [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Praha, 2004. [cit. 2015-05-14]. Dostupné z World Wide Web:
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html