Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Strategie překonávání bariér účasti na vzdělávání dospělých
Thesis title in Czech: Strategie překonávání bariér účasti na vzdělávání dospělých
Thesis title in English: Strategies for Overcoming Barriers to Participation in Adult Education
Key words: vzdělávání dospělých, další vzdělávání, celoživotní učení, celoživotní vzdělávání, bariéry účasti na vzdělávání, znevýhodněný přístup ke vzdělávání, vzdělávání rodičů, rodičovská dovolená
English key words: adult education, continuing education, lifelong learning, lifelong education, barriers to participation in adult education, deterrents to participation in adult education, uneven access to education, parental education, parental leave
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.06.2013
Date of assignment: 18.06.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.06.2013
Date and time of defence: 14.09.2015 10:00
Date of electronic submission:07.07.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
 
 
 
Guidelines
Jedním z významných témat v oblasti andragogiky jsou otázky týkající se rovnosti přístupu ke vzdělávání dospělých. Přes všechny snahy a opatření je zřejmé, že přístup ke vzdělávání je distribuován nerovnoměrně.
Za příčinu existence nerovností je považován komplex institucionálních, ekonomických, kulturních, sociálních a legislativních podmínek (Czesaná, 2010, s. 363). Souhrn těchto podmínek dává vzniknout rozličným bariérám v přístupu ke vzdělávání na situační, institucionální a dispoziční úrovni (Cross, 1981).
Ačkoli, díky rozsáhlým empirickým šetřením, známe informace o závažnosti a frekvenci výskytu jednotlivých bariér, a jsme schopni identifikovat skupiny vykazující nízkou účast na vzdělávání, máme málo informací o mechanismech umožňujících jedincům, kteří i přes existenci určitých bariér na vzdělávání dospělých participují, tyto bariéry překonávat. Výzkumná otázka práce zní, jaké faktory rozhodují o účasti na vzdělávání i přes vnímanou existenci bariér.
Cílem práce je na základě provedeného empirického setření identifikovat a popsat mechanismy a strategie překonávání vnímaných bariér, které používají jedinci participující na vzdělávání dospělých. Pro naplnění cíle práce je nutné splnit následující úkoly:

1. Na základě studia odborné literatury, výsledků výzkumů mezinárodních organizací prováděných na reprezentativních vzorcích populace a s pomocí dat dostupných v databázi Českého statistického úřadu, identifikovat několik, pro výzkum dané problematiky, nejzajímavějších skupin.

2. Vyhledat reprezentanty těchto skupin a odhalit podobu jimi vnímaných bariér a míru jejich participace na vzdělávání.

3. U jedinců vykazujících existenci bariér a zároveň i účast na vzdělávání, budou následně probíhat intenzivní rozhovory, které si kladou za cíl odhalit mechanismy a strategie překonávání bariér v přístupu ke vzdělávání. V této fázi výzkumu se předpokládá práce s relativně malým vzorkem, který ale bude věrně reflektovat podobu řešené problematiky v reálné situaci.

Předpokládaná struktura práce:

1 Teoretická východiska
1.1 Koncept celoživotního učení a vzdělávání
1.2 Koncepty společnosti vědění a učící se společnosti
1.3 Celospolečenské kontexty vzdělávání dospělých
1.4 Nerovnosti v účasti na vzdělávání dospělých
1.5 Bariéry v účasti na vzděláváním dospělých
2 Výzkumná část
2.1 Cíle šetření
2.2 Design šetření
2.3 Výzkumná otázka a hypotézy
2.4 Metody a postupy
2.5 Analýza dat
2.6 Výsledky
2.7 Diskuze názorů
References
BOEREN, Ellen, Ides NICAISE a Herman BAERT. Theoretical models of participation in adult education: the need for an integrated model. International Journal of Lifelong Education. London: Routledge, 2010, roč. 29, č. 1, s. 45-61. ISSN 0260-1370.
CALDER, Judith. Disaffection and diversity: overcoming barriers for adult learners. 1. vyd. London: Falmer Press, 1993, 201 s. ISBN 0750701188.
CZESANÁ, Věra. Nerovnosti v účasti v dalším vzdělávání. In: MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ. (eds.). Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 495 s. ISBN 978-80-7419-032-2.
DESJARDINS, Richard, Kjell RUBENSON a Marcella MILANA, M. Unequal chances to participace in adult learning: international perspectives. 1.vyd Paris: UNESCO, 2006. 126 s. ISBN 978-92-803-1292-8.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008, 407 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ. (eds.). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 172 s. ISBN 80-246-1259-3.
KALOUS, Jaroslav a Arnošt VESELÝ. (eds.). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2006, 181 s. ISBN 80-246-1259-3.
KOPECKÝ, Martin. Tři poznámky k andragogickému výzkumu. In: Role vysokých škol v rozvíjení koncepce celoživotního vzdělávání: další vzdělávání na vysokých školách : sborník příspěvků z vědecké konference 18. a 19. října v Praze. 1. vyd. Praha: Mowshe, 2007, 141 s. ISBN 978-80-254-0561-1.
MATĚJŮ, Petr, Jana STRAKOVÁ a Arnošt VESELÝ. (eds.). Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010, 495 s. ISBN 978-80-7419-032-2.
PRESTON, John. Class strategies and stealth policies in adult education. International Journal of Lifelong Education. London: Routledge, 2006, roč. 25, č. 4, s. 335-350. ISSN 0260-1370.
PRŮCHA, Jan. (ed.). Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2.
RUBENSON, Kjell a Richard DESJARDINS. The Impact of Welfare State Regimes on Barriers to Participation in Adult Education: A Bounded Agency Model. Adult Education Quarterly. San Marcos: Sage Publications, 05 2009, roč. 59, č. 3, s. 187-207. ISSN 0741-7136.
ŠERÁK, Michal a Miroslava DVOŘÁKOVÁ. Kapitoly z teorie a praxe vzdělávání dospělých. 1. vyd. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2009, 138 s. ISBN 978-80-213-2001-7.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html