Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kritické zhodnocení trendů otevřeného vzdělávání se zaměřením na masové otevřené online kurzy
Thesis title in Czech: Kritické zhodnocení trendů otevřeného vzdělávání se zaměřením na masové otevřené online kurzy
Thesis title in English: Evaluation of trends in open education with focus on massive open online courses
Key words: masové otevřené online kurzy, MOOCs, otevřené vzdělávání, e-learning, ICT, projektování výuky, kritéria, indikátory, efektivita
English key words: mass open online courses, MOOCs, open learning, e-learning, ICT, instructional design, criteria, indicators, effectivity
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.06.2013
Date of assignment: 14.06.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 16.12.2013
Date and time of defence: 17.06.2015 08:00
Date of electronic submission:07.05.2015
Date of proceeded defence: 17.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Pavol Frič, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cíle:
Zpracovat teoretický vstup k otevřenému vzdělávání (open learning) s využitím informačních a komunikačních technologií. Zhodnotit světové trendy ve vztahu k rozvoji e-learningu. Porovnat nabídky masových otevřených online kurzů zvolených předních vzdělávacích institucí na vysokoškolské úrovni. Vytvořit popis této vzdělávací služby a zhodnotit výstup z pohledu uživatelů.

Osnova:
Trendy e-learningu a nabídka otevřeného vzdělávání
Demokratizace vzdělávání s využitím ICT ve vztahu k cílovým skupinám
Přehled úspěšných aplikací se zaměřením na Evropu a USA
Zhodnocení vzdělávacího servisu a komunikace s cílovými skupinami
References
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.

COLLIS. B., VAN DER WENDE, M. Models of Technology and Change in Higher Education. An international comparative survey on the current and future use of ICT in Higher Education. Center for Higher Education Policy Studies [online]. December 2002. Dostupné z: http://doc.utwente.n1l44770/1/Collis02models.pdf

CORMIER, D., SIEMENS, G. Through the open door: Open courses as research, learning, and engagement. Educause, 45(4), 2010. Dostupné z: http://www.educause.edu/ero/article/through-open-door-open-courses-research-learning-and-engagement

DANIEL, J. Making Sense of MOOCs: Musings in a Maze of Myth, Paradox and Possibility. Journal of Interactive in Education, Perspective issue on MOOCs, 2012. Dostupné z: http://www-jime.open.ac.uk/article/2012-18/html

EGER, L. Vzdělávání dospělých a ICT. Aktuální stav a predikace vývoje. Plzeň: NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-428-3.

EGER, L., EGEROVÁ, D. E-Learning trends in Central Europe: The case of the Czech Republic. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal [online], 5(3), 2013. 375-387. Dostupné z: http://www.kmel-journal.org/ojs/index.php/online-publication/article/view/270/195

FINI, A. The Technological Dimension of a Massive Open Online Course: The Case of the CCK08 Course Tools. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(5), 2009. Dostupné z: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/viewArticle/643

GAEBEL, M. MOOCs: Massive Open Online Courses. Brussels: EUA, January 2013. Dostupné z: http://www.eua.be/Libraries/Publication/EUA_Occasional_papers_MOOCs.sflb.ashx

KOLOWICH, S. Proto-MOOC Stays the Course. Inside Higher Ed, Digital Magazine, 2012. Dostupné z: http://www.insidehighered.com/news/2012/04/24/open-course-digital-storytelling-enjoys-modest-success

KOPECKÝ, K. E-learning nejen pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-50-9.

KOZMA, Daniel A. New technologies for literacy and adult education: a global perspective. Paris: United nations educational, 2005. ISBN 92­310-3986-5.

MACKNESS, J., MAK, S., WILLIAMS, R. The ideals and reality of participating in a MOOC. Seventh International Conference on Networked Learning, Aalborg, Denmark: 2010. Dostupné z: http://www.lancs.ac.uk/fss/organisations/netlc/past/nlc2010/abstracts/PDFs/Mackness.pdf

RODRIGUEZ, C. O. MOOCs and the AI-Stanford like Courses: Two Successful and Distinct Course Formats for Massive Open Online Courses. Buenos Aires: European Journal of Open and Distance Learning, 2013. Dostupné z: http://www.eurodl.org/index.php?p=current&article=516

YUAN, L., POWELL, S. MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. A white paper. Bolton, USA: JISC, March 2013. Dostupné z: http://publications.cetis.ac.uk/wp-content/uploads/2013/03/MOOCs-and-Open-Education.pdf

ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226 s. ISBN 978-80-7357-903-6.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html