Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kompetence lektora využívajícího aktivizační metody ve vzdělávání dospělých
Thesis title in Czech: Kompetence lektora využívajícího aktivizační metody ve vzdělávání dospělých
Thesis title in English: Competencies of a lecturer using activation methods in adult education
Key words: Lektor, profesionalizace lektorské práce, role lektora, lektorské kompetence, aktivizační metody.
English key words: Lecturer, professionalization of lecturer, teacher roles, competencies of lecturer, activation methods.
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Mgr. Miroslava Dvořáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.06.2013
Date of assignment: 06.06.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.07.2013
Date and time of defence: 09.09.2015 10:00
Date of electronic submission:26.06.2015
Date of proceeded defence: 09.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Základem bakalářské práce je teoretické vymezení znalostí, dovedností a postojů lektorů, kteří pracují s aktivizačními metodami ve vzdělávání dospělých. Obsahem práce je zároveň popis jednotlivých aktivizačních metod, které jsou ve vzdělávání dospělých uplatňovány a využívány.
Autorka si klade za cíl vytvoření modelu klíčových kompetencí vzdělavatelů dospělých pracujících s aktivizačními metodami, který bude využitelný k jejich možnému vzdělávání a rozvoji.
Pro naplnění cíle práce autorka využije analýzu vybraných odborných publikací týkající se tématu lektorských kompetencí a aktivizačních metod výuky.
Postup práce: na základě studia odborných publikací bude sestaven obecný přehled kompetencí lektorů vzdělávání dospělých a přehled aktivizačních metod, které je možné ve vzdělávání dospělých využít. Poté bude na základě těchto informací vypracován celkový model klíčových kompetencí lektorů, kteří tyto metody využívají.

Osnova:
1 Lektor
1.1 Definice pojmu lektor
1.2 Vzdělávání lektorů
1.3 Role lektora
1.4 Učební styly
2. Aktivizační metody
2.1 Definice aktivizačních metod
2.2 Rozdělení aktivizačních metod
2.3 Zaměření aktivizačních metod
2.4 Problémy spojené s využitím aktivizačních metod
3. Kompetence lektorů vzdělávání dospělých
3.1 Definování pojmu kompetence
3.2 Kompetence lektorů
4. Kompetence lektora využívajícího aktivizační metody
4.1 Odborné kompetence
4.2 Metodické kompetence
4.3 Osobnostní kompetence
4.4 Komunikační kompetence
References
BEARD, Colin, WILSON, P. John. Experiential learning: a best practice handbook for educators and trainers. 2nd ed. London: Kogan Page, 2006. 314 s. ISBN 978-074-9444-891.

DYTRTOVÁ, Radmila, KRHUTOVÁ, Marie. Učitel: příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.

GILLERNOVÁ, Ilona, KREJČOVÁ, Lenka. Sociální dovednosti ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 247 s. ISBN 978-80-247-3472-9.

HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 231 s. ISBN 80-7184-841-7.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010. 151 s. ISBN 978-80-7367-712-1.

KOTRBA, Tomáš, LACINA, Lubor. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2007. 186 s. ISBN 978-80-87029-12-1.

MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998. 134 s. ISBN 80-210-1880-1.

NAPPER, Rosemary, NEWTON, Trudi. Taktika transakční analýzy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 264 s. ISBN 978-80-247-2915-2.

SILBERMAN, Mel, LAWSONOVÁ, Karen. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X.

SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 150 s. ISBN 978-80-7367-246-1.

SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., 1. v Gradě Publishing. Praha: Grada Publishing, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

TUIJNMAN, C. Albert. International encyclopedia of adult education and training. 2. ed. Oxford: Pergamon, 1996. 960 s. ISBN 0-08-042305-1.

WEINSTEIN, Krystyna. Action learning: a practical guide for managers. 2nd ed. Aldershot, Hampshire, England: Gower, 1999. 230 s. ISBN 05-660-8097-4.

ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004. 315 s. ISBN 80-251-0457-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html