Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pojetí role vzdělavatele v americké pragmatické filozofii a teorii edukace
Thesis title in Czech: Pojetí role vzdělavatele v americké pragmatické filozofii a teorii edukace
Thesis title in English: The Concept of Educator´s Role in American Pragmatist Philosophy and Theory of Education
Key words: pragmatismus, vzdělávání, vzdělavatel, neopragmatismus, teorie edukace
English key words: pragmatism, education, educator, neopragmatism, theory of education
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 06.06.2013
Date of assignment: 06.06.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.07.2013
Date and time of defence: 15.06.2015 08:00
Date of electronic submission:08.05.2015
Date of proceeded defence: 15.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Pavel Mühlpachr, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je syntéza myšlenek amerických pragmatistů k úloze vzdělavatele. Po nástinu vývoje americké pragmatické filozofie do poloviny 20. století bude naznačen i její novější vývoj, který reprezentuje především Rorty. Bude rozebrán vliv pragmatismu na teorii a praxi edukace. Dále bude uvedeno shrnutí a rekonstrukce myšlenek k úloze vzdělavatele, které lze nalézt u amerických pragmatistů (především Dewey, James, Kilpatrick). Následuje nástin vlivu pragmatismu na teorii vzdělávání dospělých, a to s ohledem na Lindemana a Mezirowa. Zároveň bude uvedena a interpretována kritika pragmatického přístupu, a to zejména z pohledu akademických teorií vzdělávání (Bertrand).

1 Pragmatická filozofie
1.1 Původ filozofického pragmatismu
1.2 Hlavní myšlenky pragmatismu
1.3 Nástin neopragmatismu
2 Pragmatická pedagogika
3 Pojetí role vzdělavatele v pragmatické filozofii a pedagogice
4 Kritika pragmatismu
5 Místo v soudobých teoriích učení a andragogických teoriích
References
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
ČAPEK, Karel. Pragmatismus čili filosofie praktického života. Olomouc: Votobia, 2000, 63 s. ISBN 80-7198-299-7.
DEWEY, John. Demokracie a výchova. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Teorie transformativního učení (se) dospělých. Studia Paedagogica, 2012, Vol. 17, No. 1, s. 59-74.
HICKMAN, Larry A a Giuseppe SPADAFORA. John Dewey's educational philosophy in international perspective: a new democracy for the twenty-first century. Carbondale: Southern Illinois University Press, c2009, vii, 181 p. ISBN 9780809329113.
ILLERIS, Knud. Contemporary theories of learning: learning theorists-- in their own words. 1st pub. London: Routledge, 2009, viii, 235 s. ISBN 978-0-415-47344-6.
JAMES, William. Writings 1878-1899: Psychology, briefer course : The will to believe and other essays in popular philosophy : Talks to teachers on psychology and to students on some of life's ideals : Selectes essays. 1st print. New York: Literary classics of the United States, 1992, 1212 s. ISBN 0-940450-72-0.
LINDEMAN, Eduard C. The meaning of adult education. New York: New Republic Inc., c1926, xx, 222 s.
SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika. [1. vyd.]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 197 s. ISBN 80-04-20715-4.
SUTHERLAND, Peter a Jim CROWTHER. Lifelong learning: concepts and contexts. ed. publ. in paperback. London: Routledge, 2008, XV, 247 s. ISBN 978-0-415-44305-0.
ŠÍP, Radim. Richard Rorty: pragmatismus mezi jazykem a zkušeností. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 207 s. ISBN 978-80-7315-171-3.
VIŠŇOVSKÝ, Emil. Štúdie o pragmatizme & neopragmatizme. Bratislava: Veda, 2009, 286 s. ISBN 978-80-224-1104-2.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html