Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení
Thesis title in Czech: | Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení |
---|---|
Thesis title in English: | Virtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Prague |
Key words: | gypsy jazz, virtuozita, performance, maskulinita, gender |
English key words: | gypsy jazz, virtuosity, performance, masculinity, gender |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Musicology (21-UHV) |
Supervisor: | Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 28.05.2013 |
Date of assignment: | 29.05.2013 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 12.06.2013 |
Date and time of defence: | 02.02.2015 10:45 |
Date of electronic submission: | 26.06.2014 |
Date of proceeded defence: | 02.02.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Zuzana Jurková, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Tereza Havelková, Ph.D. |
Guidelines |
Studentka bude nejprve pokračovat s výzkumem pražské scény, který začala už na jaře 2013, a poté se zaměří také na mimopražské lokality, kde se provozuje "gypsy jazz". Ve své práci využije zejména metody kvalitativního výzkumu běžné pro hudebně-etnografickou práci, tedy dlouhodobé zúčastněné a nezúčastněné pozorování a rozhovor. Ve svém tázání se bude soustředit především na otázky genderových vztahů, identity a etnicity. Analytická a interpretační práce bude metodologicky a teoreticky ukotvená v etnomuzikologické literatuře a literatuře spřízněných oborů. |
References |
AUBERT, Laurent. 2007. The Music of the Other: New Challenges for Ethnomusicology in a Global Age. Aldershot: Ashgate Publishing.
BARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 2008 (1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press. BERLINER, Paul F. 2009. Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation. Chicago: University of Chicago Press. BOHLMAN, Philip V. 2002. World Music: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. ERIKSEN, Thomas H. 2008. ‘Terénní výzkum a jeho interpretace’, In: Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, s. 39-56. KAUFMANN, Jean-Claude. 2010. Chápající rozhovor. Praha: SLON. KRÜGER, Simone. 2008. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. Liverpool John Moores University, online. RADANO, Ronald M. a BOHLMAN, Philip V. 2001. Music and the Racial Imagination. Chicago: The University of Chicago Press. RUSTIN, Nichole T. & TUCKER, Sherrie (eds.). 2008. Big Ears: Listening for Gender in Jazz Studies. Durham a London: Duke University Press. STOKES. Martin. 1997 (1994). Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. New York: Berg. STONE, Ruth. 2007. Theory in Ethnomusicology. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall. TURINO, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of Participation. Chicago: The University of Chicago Press. |