Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení
Thesis title in Czech: Virtuozita a performance maskulinity: Hudební etnografie jednoho pražského neromského gypsy jazzového uskupení
Thesis title in English: Virtuosity and Performance of Masculinity: Music Ethnography of a Non-Roma Gypsy Jazz Group in Prague
Key words: gypsy jazz, virtuozita, performance, maskulinita, gender
English key words: gypsy jazz, virtuosity, performance, masculinity, gender
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.05.2013
Date of assignment: 29.05.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.06.2013
Date and time of defence: 02.02.2015 10:45
Date of electronic submission:26.06.2014
Date of proceeded defence: 02.02.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Zuzana Jurková, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Guidelines
Studentka bude nejprve pokračovat s výzkumem pražské scény, který začala už na jaře 2013, a poté se zaměří také na mimopražské lokality, kde se provozuje "gypsy jazz". Ve své práci využije zejména metody kvalitativního výzkumu běžné pro hudebně-etnografickou práci, tedy dlouhodobé zúčastněné a nezúčastněné pozorování a rozhovor. Ve svém tázání se bude soustředit především na otázky genderových vztahů, identity a etnicity. Analytická a interpretační práce bude metodologicky a teoreticky ukotvená v etnomuzikologické literatuře a literatuře spřízněných oborů.
References
AUBERT, Laurent. 2007. The Music of the Other: New Challenges for Ethnomusicology in a Global Age. Aldershot: Ashgate Publishing.
BARZ, Gregory F. a COOLEY, Timothy J. 2008 (1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York: Oxford University Press.
BERLINER, Paul F. 2009. Thinking in Jazz: The Infinite Art of Improvisation. Chicago: University of Chicago Press.
BOHLMAN, Philip V. 2002. World Music: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
ERIKSEN, Thomas H. 2008. ‘Terénní výzkum a jeho interpretace’, In: Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál, s. 39-56.
KAUFMANN, Jean-Claude. 2010. Chápající rozhovor. Praha: SLON.
KRÜGER, Simone. 2008. Ethnography in the Performing Arts: A Student Guide. Liverpool John Moores University, online.
RADANO, Ronald M. a BOHLMAN, Philip V. 2001. Music and the Racial Imagination. Chicago: The University of Chicago Press.
RUSTIN, Nichole T. & TUCKER, Sherrie (eds.). 2008. Big Ears: Listening for Gender in Jazz Studies. Durham a London: Duke University Press.
STOKES. Martin. 1997 (1994). Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place. New York: Berg.
STONE, Ruth. 2007. Theory in Ethnomusicology. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.
TURINO, Thomas. 2008. Music as Social Life: The Politics of Participation. Chicago: The University of Chicago Press.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html