Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vagueness in English university Arts and Humanities lectures
Thesis title in Czech: Vágnost v anglických univerzitních přednáškách z oblasti humanitních věd
Thesis title in English: Vagueness in English university Arts and Humanities lectures
Key words: vágnost, univerzitní přednášky, funkce jazyka
English key words: vagueness, university lectures, functions of language
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. PhDr. Markéta Malá, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.05.2013
Date of assignment: 20.05.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.05.2013
Date and time of defence: 07.09.2015 00:00
Date of electronic submission:10.08.2015
Date of proceeded defence: 07.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměří na jazykové prostředky vágního vyjadřování v anglických univerzitních přednáškách z oblasti „Arts and Humanities“ a na jejich diskursní funkce. Materiál bude práce čerpat z korpusu přednášek BASE. Práce bude kombinací korpusově založených metod (např. frekvenční distribuce substantiv, kolokace) a kvalitativní analýzy, na jejímž základě budou stanoveny funkce vybraných konstrukcí. Kvalitativní popis se zaměří zejména na substantiva a zájmena s vágní referencí (thing, way, sort, something aj.). Na základě frekvence vágních substantiv a zájmen ve zvoleném korpusu (substantiva thing, way, idea, sort, people, kind patří mezi lemmata s nejvyšší frekvencí výskytu v těchto přednáškách, „general extenders“ and/or something se vyskytují s frekvencí 27.9 na milion slov) lze očekávat poměrně vysoké zastoupení vágních jazykových prostředků. Očekáváme, že vágnost se objeví převážně v souvislosti s evaluativními, interakčními a textově-organizačními funkcemi přednášek.
References
Biber, D. et al. (2000) Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow, Longman.

Cutting, J. (2007) Vague language explored. London: Palgrave.

Deroey, K.L.B. and M. Taverniers (2011) ‘A corpus-based study of lecture functions’, Moderna språk 105:2, 1-22.

Channell, J. (1994) Vague Language. Oxford: Oxford University Press.

Quirk, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. London: Longman.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html