Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
Thesis title in Czech: | Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra |
---|---|
Thesis title in English: | Coping with Stress in Parents of Children with Autism Spectrum Disorder |
Key words: | rodiče, poruchy autistického spektra, zátěž, zvládání zátěže |
English key words: | Parents, Autism Spectrum Disorder, Stress, Coping with Stress |
Academic year of topic announcement: | 2012/2013 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | PhDr. Mgr. Simona Hoskovcová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.04.2013 |
Date of assignment: | 30.04.2013 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 20.05.2013 |
Date and time of defence: | 27.01.2015 08:15 |
Date of electronic submission: | 15.12.2014 |
Date of proceeded defence: | 27.01.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Václav Mertin |
Guidelines |
Množství studií poukazují na skutečnost, že rodiče dětí s postižením zažívají při výchově větší míru stresu než rodiče s normálně se vyvíjejícím dítětem. Míra stresu je také spojována s typem postižení dítěte. Někteří autoři zaznamenávají vyšší hodnotu stresu právě u rodičů dětí s poruchou autistického spektra (PAS), ve srovnání s dětmi s jinými druhy mentálního postižení. To se potvrzuje v praxi – diagnostika PAS a výchova takového dítěte je velmi zátěžová a vyčerpávající.
Tato diplomová práce se bude zabývat mapováním zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra. U těchto rodičů se bude snažit zachytit variabilitu způsobů, které si rozvíjejí a uplatňují při zpracování a zvládání zátěžových situací. Pro tyto účely bude použit dotazník „Strategie zvládání stresu“ – SVF 78. Dotazník bude doplněn polostrukturovaným rozhovorem, kdy bude cílem zachytit psychické dopady na rodinu po sdělení diagnózy PAS, dále s jakými odborníky se rodiče setkávali a jaké možné intervence jim byly doporučovány. |
References |
· Gillberg, Ch., Peeters, T. (2003). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty: výchova a vzdělávání dětí s autismem. Praha, Portál.
· Glazzard, J., Overall, K. (2012). Living with autistic spectrum disorder: parental experiences of raising a child with autistic spectrum disorder (ASD). Support for Learning, 27, 37 - 45 · Mohammadi, M. (Eds.) (2011). A Comprehensive Book on Autism Spectrum Disorders. Rijeka, InTech. · Pátá, P. K. (2007). Mé dítě má autismus. Praha, Grada. · Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál. · Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha, Portál. · Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., Štech, S. (1999) Psychologie handicapu. Praha: Portál |