Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace dítěte s poruchou autistického spektra
Thesis title in Czech: Komunikace dítěte s poruchou autistického spektra
Thesis title in English: Communication of a child with autism spectrum disorder
Key words: poruchy autistického spektra, atypický autismus, komunikace, narušená komunikační schopnost ve verbální i neverbální rovině, případová studie
English key words: autism spectrum disorders, atypical autism, communication, impaired communication ability in verbal and non-verbal level, case study
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.03.2013
Date of assignment: 14.05.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.06.2013
Date and time of defence: 22.06.2015 09:00
Date of electronic submission:13.05.2015
Date of proceeded defence: 22.06.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Eva Filippová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je analyzovat specifika jazyka a komunikace dítěte s poruchou autistického spektra v předškolním věku; základem práce je případová studie konkrétního dítěte.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku, o jazyce a komunikaci dětí s poruchami autistického spektra a o komunikaci s lidmi s danou poruchou.
2. Získat informovaný souhlas zákonných zástupců dítěte, které má být sledováno.
3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace sledovaného dítěte, zejména v předškolním zařízení; nahrávání může být podle potřeby doplňováno dalšími metodami (např. rodičovský dotazník, rozhovor s rodiči, řízený rozhovor s dítětem aj.)
4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu).
5. Provést komplexní analýzu získaného materiálu z hlediska jazykových prostředků roviny zvukové, morfologické, syntaktické, slovní zásoby a sémantiky, pragmatiky (včetně vyjadřování komunikačních záměrů, užívaných komunikačních strategií, způsobu zapojování do dialogu atp.). Sledovat rovněž komunikační strategie užívané komunikačním partnerem (komunikačními partnery) dítěte.
6. Na základě provedené analýzy a s oporou o prostudovanou literaturu charakterizovat jazykové a komunikační dovednosti sledovaného dítěte, popsat jejich specifika a charakterizovat i specifické komunikační strategie užívané komunikačními partnery dítěte.
References
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části)
Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010.
Kolláriková, Z. – Pupala, B. (eds.): Předškolní a primární pedagogika. Praha 2001.
Lechta, V.: Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha 2002. (vybrané části)
Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996.
Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979.
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011. (relevantní části)
Slowík, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha 2010. (relevantní části)
Škodová, E. a kol.: Klinická logopedie. Praha 2003. (vybrané části)
Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (relevantní části)
Thorová, K.: Poruchy autistického spektra. Praha 2012.
Zezulková, E.: Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava 2011.
Relevantní časopisecké a sborníkové články, encyklopedická hesla, bakalářské a diplomové práce k tématu
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html