Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích
Thesis title in Czech: Komunikace dvojčat v různých komunikačních situacích
Thesis title in English: Communication of Twins in Various Communicative Situations
Key words: dětská řeč, dětský jazyk, komunikace, dvojčata
English key words: child speech. child language, communication, twins
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.02.2013
Date of assignment: 07.02.2013
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.03.2013
Date and time of defence: 01.02.2016 10:30
Date of electronic submission:04.01.2016
Date of proceeded defence: 01.02.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je na základě případové studie dvojčat ve věku cca 3 let prozkoumat, jak děti-dvojčata komunikují v různých prostředích (doma a v předškolním zařízení) a v různých komunikačních situacích.
Postup práce:
1. Prostudovat dostupnou odbornou literaturu k tématu, zejm. literaturu o jazyce a komunikaci dětí daného věku a o jazyce, komunikaci a specifikách vývoje dvojčat.
2. Získat informovaný souhlas rodičů dětí, které mají být sledovány.
3. Shromáždit materiál k analýze: základním materiálem budou videonahrávky přirozené komunikace sledovaných dětí v domácím prostředí a v předškolním zařízení, které děti navštěvují; materiál může být podle potřeby doplňován i dalšími metodami (např. rozhovor s rodiči, rodičovský dotazník aj.).
4. Videonahrávky transkribovat (zvolit vhodný způsob přepisu).
5. Získaný materiál analyzovat z následujících hledisek:
- zachycené komunikační situace, jejich charakteristika a specifika;
- pragmaticky orientovaná analýza (se soustředěním na projevy sledovaných dětí): komunikační záměry účastníků a prostředky jejich vyjadřování; otázky organizace komunikace (zapojování komunikantů do komunikace, jejich střídání v dialogu, volba a udržování témat atp.); zdvořilost; rutiny atp.
6. Na základě provedené analýzy charakterizovat specifika komunikace sledovaných dětí v různých prostředích a komunikačních situacích; s pomocí poznatků z odborné literatury naznačit, které ze zjištěných rysů by mohly být typické pro komunikaci dvojčat.
References
Bavin, E. L.: The Cambridge Handbook of Child Language. Cambridge et al. 2009. (vybrané části)
Gardner, H. – Forrester, M.: Analysing Interactions in Childhood. Chichester 2010.
Kesselová, J.: Lingvistické štúdie o komunikácii detí. Prešov 2001.
Ninio, A. – Snow, C. E.: Pragamatic Development. Boulder – Oxford 1996.
Pačesová, J.: Řeč v raném dětství. Brno 1979.
Průcha, J.: Dětská řeč a komunikace. Praha 2011.
Šulová, L.: Raný psychický vývoj dítěte. Praha 2004. (vybrané části)
Vítková Rulíková, K.: Co nevíte o dvojčatech. Praha 2009.
Relevantní časopisecké a sborníkové články, encyklopedická hesla; bakalářské a diplomové práce k tématu (např. P. Gavlasová)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html