Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza nabídky kurzů počítačové gramotnosti pro seniory v Praze
Thesis title in Czech: Analýza nabídky kurzů počítačové gramotnosti pro seniory v Praze
Thesis title in English: Analysis of computer literacy courses offer for elderly people in Prague
Key words: senioři, vzdělávání, docilita, počítačová gramotnost, informační gramotnost, Praha
English key words: elderly people, education, docility, computer literacy, information literacy, Prague
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.07.2012
Date of assignment: 26.07.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.10.2012
Date and time of defence: 21.06.2016 08:00
Date of electronic submission:16.05.2016
Date of proceeded defence: 21.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Pavel Kuchař, CSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce analyzuje nabídku vzdělávacích kurzů v oblasti počítačové gramotnosti seniorů v hlavním městě České republiky. Cílem práce je analýza současného stavu nabídky počítačových kurzů pro seniory v Praze a komparace aktuální nabídky s potřebami seniorů v uvedené oblasti. Na základě těchto zjištěných skutečností budou formulována doporučení pro optimalizaci vzdělávacích kurzů počítačové gramotnosti pro seniory.
Při tvorbě práce budou využity metody analýzy, komparace a následné syntézy zjištěných informací, konkrétně obsahová analýza nabídky kurzů a analýza dat kvantitativního empirického šetření, doplněného o kvalitativní část, jež bude vedena formou hloubkového rozhovoru.
Výchozím podkladovým materiálem budou relevantní teoretické prameny, poznatky z obsahové a komparativní analýzy současné nabídky těchto vzdělávacích aktivit a data z empirického šetření vybraného vzorku respondentů, účastníků i potenciálních zájemců. V práci budou obsažena teoretická východiska spolu s pojmovým aparátem analyzované oblasti. Přínos práce spočívá především v deskripci stávající nabídky vzdělávání seniorů, doplněné o reflexi stávajících i potenciálních účastníků, na základě zjištěného bude doporučen návrh na jejich optimalizaci.
Obsah práce:
0 Úvod
1 Vymezení pojmů
1.1 Stáří, stárnutí, senior
1.2 Docilita
2 Gramotnost
2.1 Funkční gramotnost
2.2 Informační gramotnost
2.3 Počítačová gramotnost
3 Formy a metody vzdělávání seniorů
4 Nabídka vzdělávání v oblasti počítačové gramotnosti pro seniory v České republice
5 Empirické šetření nabídky kurzů počítačové gramotnosti
6 Návrhy pro optimalizaci a budoucí rozvoj
7 Závěr
References
1. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavatelství UK, 2007, 163 s. ISBN 978-802-2322-874.
2. HARWOOD, J. Understanding communication and aging: developing knowledge and awareness. Los Angeles: Sage Publications, 2007, 325 s. ISBN 978-1-4129-2609-6.
3. HAŠKOVCOVÁ, H. 1990. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990, 407 s. ISBN 978-80-87109-19-9.
4. KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2008, 208 s. ISBN 978-80-247-2169-9.
5. KOZÁKOVÁ, Zdeňka; MÜLLER, Oldřich. 2006. Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 54 s. ISBN 80-244-1552-6.
6. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.
7. PETŘKOVÁ, A. ČORNANIČOVÁ, R. Gerontagogika. Úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 92 s. ISBN 80-244-0879-1.
8. PICHAUD, C., THAREAU, I. Vivre avec des personnes âgées: à domicile, en établissement. Lyon: Chronique sociale, 1996, 202 s. ISBN 9782850082474.
9. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009, 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6.
10. SAK, P., et al. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007, 290 s. ISBN 978-80-7367-230-0.
11. SAKHUJA, R., A. Computer basics for senior citizens. 1st ed. Chandigarh, Indie: Abhishek Publications, 2008, 65 s. ISBN 9788182472099.SEALE, J. Digital Inclusion. Londýn: University of London, 2010, 52 s. ISBN 978-0-85473-901-1.
12. WALLIS, J. Worldwide perspectives on information literacy and IT literacy. Bradford, England: Emerald Group Publishing, 2005, 77 s. ISBN 184544132X.
13. WILSON, G. Understanding old age: critical and global perspectives. Londýn: Sage Publications, 2000, 194 s. ISBN 0-761-96011-2.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html