Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání.
Thesis title in Czech: Proč učňák? Volba střední školy u žáků prvních ročníků učňovských oborů a jejich vztah ke škole a ke vzdělávání.
Thesis title in English: Why Apprenticeship? The Choice of Secondary Vocational Schools among First Year Apprentices and their Attitudes towards the School and Education
Key words: vzdělávání, kvalitativní výzkum, učňovské školství, odborné vzdělávání, volba střední školy, vztah ke škole
English key words: education, qualitative research, apprenticeship training, vocational education, choice of a secondary school, relationship to the school
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.07.2012
Date of assignment: 10.07.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.10.2012
Date and time of defence: 21.06.2016 09:00
Date of electronic submission:09.05.2016
Date of proceeded defence: 21.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce bude odhalení mechanismu volby střední školy u žáků učebních oborů s výučním listem a v návaznosti na to objasnění vztahu žáků těchto učilišť ke vzdělávání a ke škole jako instituci. Závěry budou založeny na samostatné kvalitativní sondě, jež bude využívat především polostandardizovaných rozhovorů (10-15). Půjde tedy zejména o explorativní výzkumnou strategii, jako podpůrné ovšem budou použity i některé další techniky.
V první fázi bude nastudována literatura týkající se kvalitativního výzkumu a odborné zdroje relevantní ke zvolenému tématu. Na základě této analýzy bude zvolena konkrétní metoda a způsob realizace výzkumu. S využitím případné vlastní analýzy dat z aktuálního šetření NÚV, které bylo zaměřeno na volbu střední školy, bude sestaven návrh scénáře polostandardizovaných rozhovorů se zvolenými okruhy konkrétních témat a ještě před začátkem školního roku bude dojednána spolupráce s vedením vybraných středních škol (tj. bude jim vysvětlen cíl výzkumu a získán souhlas s jeho provedením mezi jejich žáky).
Po konzultaci scénáře a sestavení jeho finální podoby začnou samotné rozhovory se žáky učilišť, které budou nahrány na záznamové zařízení a posléze přepsány. K provedení rozhovorů by mělo dojít ideálně na přelomu října a listopadu 2012, tj. v krátké době po rozhodnutí o nástupu na učiliště a relativní novosti tohoto prostředí pro žáky 1. ročníků. Po přepisech rozhovorů bude provedena analýza a následně zpracování výsledků do finální podoby diplomové práce, která by tak měla být hotova během jara/na počátku léta 2013.
Harmonogram
Srpen-Září/Říjen 2012
Studium literatury týkající se kvalitativních metod výzkumu, definitivní rozhodnutí o použité metodě.
Kontaktování vybraných škol, vysvětlení záměru výzkumu a jeho obhajoba u vedení škol.
Základní analýza dat a výsledků výzkumu NÚV týkajícího se volby střední školy, studium literatury relevantní k tématu volby střední školy a vztahu ke škole a vzdělávání.
Návrh postupu/scénáře rozhovorů, konzultace návrhu.

Říjen/Listopad 2012
Realizace rozhovorů na vybraných školách.

Prosinec-Únor/Březen
Přepisy rozhovorů, analýza rozhovorů.

Březen-Červen
Zpracování výsledků, samotné psaní práce.
References
WILLIS , Paul: Learning to Labour: How Working Class Kids Get Working Class Jobs. Farnborough, Eng. : Saxon House, 1977.
MATĚJŮ, Petr - STRAKOVÁ, Jana - VESELÝ, Arnošt (eds.): Nerovnosti ve vzdělávání: Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2010.
JARKOVSKÁ, Lucie – LIŠKOVÁ, Kateřina – ŠMÍDOVÁ, Iva, et al. S genderem na trh: Rozhodování o dalším vzdělání patnáctiletých. Praha-Brno: Sociologické nakladatelství SLON, 2010.
KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství SLON, 2004.
WENGRAF, Tom: Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London: SAGE, 2001
HEMPEL-JORGENSEN, Amelia. The Construction of the `Ideal Pupil` and Pupils` Perception of `Misbehaviour` and Discipline: Contrasting Experiences from a Low-Socio-Economic and a High-Socio-Economic Primary Schools. British Journal of Sociology of Education. 2009, 30, 4, s. 435-448.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html