Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Učitel jako reflektující praktik
Thesis title in Czech: Učitel jako reflektující praktik
Thesis title in English: Teacher as reflective practitioner
Key words: sebereflexe, reflexe, učitel, vzdělávání učitelů, typy učení, metody a techniky reflexe a sebereflexe, model ALACT
English key words: self-reflection, reflection, teacher, teacher’s training, learning types, methods and techniques of reflection and self-reflection, model ALACT
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.06.2012
Date of assignment: 13.06.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 09.10.2012
Date and time of defence: 14.06.2016 00:00
Date of electronic submission:09.05.2016
Date of proceeded defence: 14.06.2016
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce je zaměřena na učitele jako reflektujícího praktika, jenž používá různé vyučovací metody a styly v rámci pedagogického procesu. Práce se zabývá učitelovými kompetencemi, které jsou nedílnou složkou rámcově vzdělávacích programů, a vzájemnou komunikací mezi učiteli a jejich žáky.
Cílem práce je zmapovat situaci na střední a vyšší odborné škole, kde jsou soustředěni žáci učebních, maturitních i pomaturitních oborů.
Teoretická část se věnuje objasnění jednotlivých pojmů týkajících se osobnosti učitele a jeho činností, praktická část zahrnuje problematiku vyučovacích metod a stylů, odlišnosti teoretických a praktických předmětů, ochotu a možnosti využívání moderních způsobů výuky a zpětnou vazbu ve výsledcích žáků.

The thesis is focused on the teacher as reflective practitioner, who uses different teaching methods and styles in the educational process. The work deals with the teacher's competencies, which are an integral component of general education programmes, and mutual communication between teachers and their students.
The aim is to monitor the situation in the middle and higher vocational school attended by students of vocational, secondary and post-secondary courses.
The theoretical part is devoted to clarification of terms relating to each teacher's personality and its activities, including practical issues of teaching methods and styles , the diversity of theoretical and practical subjects, willingness and capacity to use modern methods of instruction and feedback on the results of the students.
References
Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. ISBN 80 - 717- 463
Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 80-7178-888-0
Hrabal, V., Pavelková, I. Jaký jsem učitel. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X
Kasíková, H. Učíme se spolupráci spoluprací. 1. vydání. Kladno: AISIS, 2005. 142 s. ISBN 80-239-4668-4
Kasíková, H., Valenta, J. Reformu dělá učitel. 1. vyd. Praha, 1997. ISBN 80-9011660-0-8
Kolář, Z., Šikulová R. Hodnocení žáků – 2., doplněné vydání. Grada Publishing a.s., 2009. 199 s.
Kolář, Z., Raudenská, V., Frühaufová, V. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů. 1. vyd. Ústí nad Labem: 2001. ISBN 80-7044-361-8
Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele. vyd. neuvedeno. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
Maňák, J., Švec, Š., Švec, V. Slovník pedagogické metodologie. 1. vyd. Brno: Paido, 2005
Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 270 s. ISBN 978-80-246-1916-3
Pelikán, J. Pomáhat být. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
Skalková, J. Obecná didaktika. 2. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-7
Vališová, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1.vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 97- 80-247-1734-0
Veteška, J.,Tureckiová, M. Kompetence ve vzdělávání. 1.vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html