Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Error Analysis - Changes in Perspective
Thesis title in Czech: Analýza chyb
Thesis title in English: Error Analysis - Changes in Perspective
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.05.2012
Date of assignment: 16.05.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 30.05.2012
Date and time of defence: 10.02.2015 09:00
Submitted/finalized: no
Guidelines
Cílem práce je shrnout nejnovější poznatky v oblasti tzv. Error Analysis (analýza chyb). Analýza chyb byla přelomovým stádiem studie akvizice cizího jazyka. Pracovala s chybou ne jako nežádoucím elementem, ale jako s projevem probíhajícího učení. Základy této teorie byly v práci S. P. Cordera v 60. letech 20. století. V průběhu 60. a 70. let byla publikována řada významných studií včetně studie prof. Libuše Duškové v r. 1969 (viz bibliografie). Od konce minulého století zaznamenáváme znovu zvýšený zájem o studium jazykových chyb u mluvčích cizích jazyků. Bakalářská práce by měla být přehledovou studií zaznamenávající vývoj analýzy chyb v rámci anglického jazyka od 60. let až po současnost a poskytnout srovnání stávající situace se stavem poznání v době, kdy byla teorie v centru pozornosti aplikovaných lingvistů. Práce by měla vyústit shrnutím současného pohledu na chyby a jejich využití při výuce a při přípravě vyučovacích prostředků pro výuku anglického jazyka.
References
Corder, S. P. (1967). “The Significance of Learners' Errors.” In: International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 5: 161 – 70.
Corder, S. P. (1971). “Idiosyncratic Dialects and Error Analysis.” In: International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 9: 161 – 70.
Corder, S. P. (1974). “Errors Analysis.” In: The Edinburgh Course in Applied Linguistics Volume 3: Techniques in Applied Linguistics. Eds. J. Allen and S. Corder. Oxford: Oxford University Press.
Dulay, H., M. Burt, and S. Krashen (1982). Language Two. New York: Oxford University Press.
Dušková, L. (1969). “On Sources of Errors in Foreign Language Learning.” In: International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 7: 11 – 36.
Ellis R., and G. Barkhuizen (2005). Analysing Learner Language. Oxford: Oxford Univeristy Press.
Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition. 2nd ed. New York: Oxford University Press Gass, S. & L. Selinker (2008). Second language acquisition: an introductory course. 3rd ed. New York: Routledge/Taylor and Francis Group Lennon, P. (1991). “Error: Some Poblems of Definition, Identification and Distinction.” Applied Linguistics 12: 180 – 96.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html