Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Hodnoty ve filmových pohádkách
Thesis title in Czech: Hodnoty ve filmových pohádkách
Thesis title in English: Values in fairy tale movies
Key words: pohádka, hodnoty, film, obsahová analýza
English key words: fairy tale, values, film, content analysis
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2012
Date of assignment: 07.05.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.02.2013
Date and time of defence: 27.01.2015 08:15
Date of electronic submission:16.12.2014
Date of proceeded defence: 27.01.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat zobrazením hodnot ve filmových pohádkách. Mnoho publikací se zaměřuje na psychologický rozbor pohádek, a to především na jejich důležitost pro vývoj dítěte. To se však týká především klasických literárních děl. Filmové pohádky zůstávají stranou vědeckého pohledu, přestože jsou v dnešní době dětmi sledovány přinejmenším stejně často jako běžné literární pohádky. Teoretická část bude obsahovat vymezení a některé klasifikace hodnot, s důrazem na dichotomii dobra a zla, které se v pohádkách vyskytují. Dále budou uvedeny některé způsoby rozboru pohádky, jako je obsahová analýza, psychoanalytická interpretace jejich obsahů, analýza diskurzu apod.
V empirické části se zaměřím na obsahovou analýzu jednotlivých pohádek. Především mě budou zajímat rozdíly mezi preferovanými hodnotami u starších a novějších pohádek. Mění se s dobou i pohled na dobro a zlo? Které hodnoty lze označit za interkulturně shodné a které jsou naopak odlišné? Jsou děti dnešními pohádkami vedeny ke stejným hodnotám, jako tomu bylo dříve? Mimo jiné i na tyto otázky budu hledat odpovědi.
References
Bettelheim, B. (2000). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Lidové noviny.
Breznican, A. (2011). Fairy-tale movies. Entertainment Weekly, 2/25(1143), pp. 2.
Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha, Albatros.
Franz, M. (2011). Psychologický výklad pohádek: smysl pohádkových vyprávění podle jungovské archetypové psychologie. Praha: Portál.
Halešová, Y. (2009). Filmová pohádka na počátku nového tisíciletí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Hladišová, M. (2010). Hodnotová orientace žáků základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Hnilica, K. (2007). Systém a dynamika hodnot. Pedagogika, 57(2), pp. 18.
Inge, M. T. (2004). Walt Disney’s Snow White and the Seven Dwarfs. Journal of Popular Film & Television, 32(3), pp. 11.
Mitchell, M. B. (2010). Learning about ourselves through fairy tales: their psychological value. Psychological Perspectives, 53, pp. 15.
Poniewozik, J. (2007). The end of fairy tales? Time International, 6/4(21), pp. 3.
Storchová, B. (2009). Pohádka a svět: interpretace pohádek v kulturologické perspěktivě. Praha: Univerzita Karlova.
Výrost, J. – Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html