Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pohlavní identita u dospívajících vyrůstajících v dětském domově
Thesis title in Czech: Pohlavní identita u dospívajících vyrůstajících v dětském domově
Thesis title in English: Sexual identity in adolescence growing up in an orphanage
Key words: Pohlavní identita, dětský domov, ústavní péče, identita
English key words: Gender identity, adolescence, foster home, identity
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.05.2012
Date of assignment: 07.05.2012
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.12.2014
Date and time of defence: 27.01.2015 08:15
Date of electronic submission:15.12.2014
Date of proceeded defence: 27.01.2015
Submitted/finalized: committed by worker on behalf on and finalized
Opponents: PhDr. Václav Mertin
 
 
 
Guidelines
Ve své práci se budu zabývat pohlavní identitou dospívajících, kteří žijí v dětském domově. Na utváření pohlavní identity mají nezanedbatelný vliv vzory, tedy důležití lidé v okolí člověka. Jedněmi z nejdůležitějších vzorů, ke kterým se dítě a posléze dospívající člověk vztahuje, jsou rodiče a další členové širší rodiny. Děti a dospívající v dětských domovech vyrůstají ve velmi odlišné situaci oproti dětem z rodin. Předpokládám tedy, že existují rozdíly v utváření pohlavní identity u dospívajících z rodin a z dětských domovů. Ve své práci porovnám výsledky vybraných výzkumných metod vybrané skupiny dětí z dětského domova s výsledky vybrané skupiny dětí z rodin.

V teoretické části se budu zabývat vymezením pojmů ženská a mužská pohlavní identita a vývojem pohlavní identity. Budu věnovat pozornost některým teoretickým konceptům např. S. Freuda, E. H. Eriksona, A. Bandury aj. Zaměřím se na období adolescence, kterému se budu věnovat v empirické části. Dále se pokusím popsat důležité aspekty života v dětském domově, které mohou mít zásadní vliv na utváření pohlavní identity a které jsou odlišné od života v rodině.

V empirické části se budu věnovat samotnému výzkumu, tedy naplánování výzkumné strategie, sběru dat a jejich vyhodnocení. Při výběru výzkumných skupin bude důležité neopomenout vlivy etnických menšin, se kterými se při práci s jedinci žijícími v dětských domovech, budu setkávat.
References
BAČOVÁ, V. (2008). Identita v sociální psychologii. In J. Výrost & I. Slaměník (eds.). Sociální psychologie (s. 109–126). Praha: Grada.
BADINTER, E. (2005). XY: o mužské identitě. Praha. Litomyšl. Paseka.
BEM, S. L. (1993). The lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Haven: Yale University Press
BUSSEY, K., BANDURA, A. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review, Vol 106(4), Oct, pp. 676-713
ERIKSON, E. (2002). Dětství a společnost. Praha. Agro.
FAFEJTA, M. (2004). Úvod do sociologie pohlaví a identity. Věrovany: Nakladatelství Jana Piszkiewicze
FIALOVÁ, L. (2001). Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha. Karolinum.
GJURIČOVÁ, J. (1994). Romové v české společnosti. Praha.
GJURIČOVÁ, Š. (2009). Rodinná terapie. Praha. Grada.
CHVÁLA, V.; TRAPKOVÁ, L. (2008). Rodinná terapie a teorie jin-jangu. Praha. Portál.
JANOŠOVÁ, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita: vývoj a úskalí. Praha. Grada.
KARSTEN, H. (2006). Ženy – muži. Genderové role, jejich původ a vývoj. Praha: Portál.
LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. (1968). Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní zdravotnické nakladatelství
LIPS, H. M. (1988). Sex and gender. Mountain View : Mayfield Publishing Company
MALÁ, E. (2003). Poruchy pohlavní identity v dětství. Československá Psychologie, Vol 47(4), pp. 356-362.
ROUYER, V. (2003). Dítě a rodičovský pár: účinky rodičovské diferenciace na proces formování sexuální identity malého dítěte. In ŠULOVÁ, L.; ZAOUCHEGAUDRON, Ch. a kol. Předškolní dítě a jeho svět = L’enfant d’âge préscolaire et son monde. Praha: Karolinum, s. 86-96. ISBN 80-246-0752-2.
ŠULOVÁ, L. (1998). Člověk v rodině. In SLAMĚNÍK, I.; VÝROST, J. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998, s. 303-339. ISBN 80-7178- 269-6.
ŠULOVÁ, L. (1995). Jak učit výchovu k manželství a rodičovství? Praha: Grada, 112 s. ISBN 80-7169-218-2.
ŠVANCAR, Z.; BURIÁNOVÁ, E. (1998). Speciálně pedagogické problémy ústavní a ochranné výchovy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek
WINNICOTT, D. W. (1998). Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html