Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Longitudinální studie osvojování slabičné struktury v mateřštině
Thesis title in Czech: Longitudinální studie osvojování slabičné struktury v mateřštině
Thesis title in English: Longitudinal study of syllable structure acquisition in the mother tongue
Key words: osvojování mateřského jazyka|žvatlání|slabika|slabičná struktura
English key words: first language acquisition|babbling|syllable|syllable structure
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Phonetics (21-FU)
Supervisor: prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.04.2012
Date of assignment: 09.09.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.05.2019
Date and time of defence: 11.09.2019 11:00
Date of electronic submission:14.08.2019
Date of proceeded defence: 11.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Martina Černá
 
 
 
Guidelines
Diplomantka vypracuje přehled současné literatury k problematice slabiky jakožto jednotky zvukového plánu jazyka a k problematice osvojování řeči zejména se zřetelem na vazbu prozodie řeči na segmentální strukturu. Těžištěm práce bude kazuistická studie založená na dlouhodobém sledování dítěte, jehož mateřštinou je čeština. Materiálem dvakrát měsíčně sbírané vzorky vokalizací dítěte při různých obvyklých činnostech. Nahrávky budou sbírány od 7. do 24. měsíce věku dítěte. Jejich analýza bude zaměřena především na nárůst repertoáru fonotaktických skeletů slov, případně mluvních taktů. Nezávislými proměnnými budou kromě věku také aspekty mluvní situace či prozodického kontextu. Cílem práce bude podat spolehlivý popis rozvoje variability rytmických a fonotaktických kontrastů v rámci vokalizačních sledů striktur a apertur.
References
Bickley, C., Lindblom, B., Roug, L. (1986). Acoustic measures of rhythm in infant babbling, or “all God’s children got rhythm”. In: Proceedings 1, 12th Intenational Congress on Acoustic, Toronto.
Cutler, A., Otake, T. (2002). Rhythmic Categories in Spoken-Word Recognition. Journal of Memory and Language, 46, pp. 296-322
Elbers, L. (1982). Operating principles in repetitive babbling: A cognitive continuity approach, Cognition, 12, pp. 45-63
Gibson, T., Ohde, R. N. (2007). F2 Locus Equations: Phonetic Descriptors of Coarticulation in 17- to 22-Month-Old Children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 50, pp. 97–108
Grigos, M. I., Patel, R. (2007). Articulator Movement Associated With the Development of Prosodic Control in Children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 50, pp. 119–130
Holmgren et al. (1986). On the phonetics of infant vocalization. In: Linblom, R, Zetterström, R. (eds.), Precursor of Early Speech, Basingstoke, Hampshire: Maxmillian Press.
Jusczyk, P. W. (2000). The Discovery of Spoken Language, MIT Press.
MacNeilage, P. F. et al. (2000). The Motor Core of Speech: A Comparison of Serial Organization in Infants and Language. Child Development, 71, pp. 153-163
McLeod et al. (2001). Normal Acquisition of Consonant Clusters. American Journal of Speech-Language Pathology, 10, pp. 99–110
Mitchell, P. R., Kent R. D. (1990) Phonetic variation in multisylabic babbling. Journal of Child Language, 17, pp. 247-265.
Roug, L., Lindberg, I., Lundber, L.-J. (1989). Phonetic development in early infancy. As study of four Swedish chirdren during the first eighteen months of life. Journal of Child Language, 16, pp. 19-40.
Vihman, M. M. (1996). Phonological Development. Cambridge: Blackwell.
Weissenborn, J., Höhle, B. (1984). Approaches to Bootstrapping. Language Acquisition & Language Disorders, 23.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html