Ideologické působení v dětských časopisech v Československu 70. let 20. století
Thesis title in Czech: | Ideologické působení v dětských časopisech v Československu 70. let 20. století |
---|---|
Thesis title in English: | Ideological Influencing in the Czechoslovak Children´s Magazines of the 1970s |
Key words: | Československo; sociální dějiny; normalizace; propaganda; dětské časopisy |
English key words: | Czechoslovakia; social history; period of normalization; propaganda; children´s magazine |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Economic and Social History (21-UHSD) |
Supervisor: | doc. JUDr. PhDr. Jakub Rákosník, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 15.05.2012 |
Date of assignment: | 15.05.2012 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 14.08.2015 |
Date and time of defence: | 08.09.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 14.08.2015 |
Date of proceeded defence: | 08.09.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. |
Guidelines |
Děti a mládež vždy byli a vždy budou nejsnáze ovlivnitelnou skupinou společnosti. Praktiky užívané k manipulaci s nimi nám mohou pomoci lépe proniknout do samotné podstaty společenského systému minulého století. V materiálech určených dětem se můžeme setkat s myšlenkami neobalenými dobovými hesly a frázemi, často je téma skryto za nevinnými příběhy, které mají proniknout do dětské fantazie a tam zakořenit. Časopis Mateřídouška patří k nejdéle vydávanému časopisu pro děti a mládež. Pro jméno, které si vytvořil ve svých začátcích, se lehce mohl stát nástrojem manipulace v době nesvobody. Později začínají vycházet i další časopisy, jedním z nich je i Ohníček. Práce tedy bude zaměřená na propagandu v těchto dvou dětských časopisech, s důrazem na období převážně normalizace, ale i několika následujících let. Cílem bude nejprve dešifrovat viditelné i skryté symboly a techniky užívané k přetváření čtenářova vnímání reality. Předpokládá se, že takový způsob ovlivňování postupuje podle daného plánu a s jasným cílem. Moc ke svým záměrům používá určité jazykové prostředky, které by v práci neměly chybět. Otázkou je, zda se zaměřuje na všechny sociální vrstvy a na všechny oblasti života. Pokud ne, jaká hlavní témata svým čtenářům, dětem, předkládá? Každý z časopisů je zaměřen na jinou věkovou skupinu. Časopisy tudíž nebudou srovnávány, ale samostatně rozebrány a bude zhodnoceno jak vypadal jejich vývoj v 70. letech 20. století a jaký obraz světa prezentovaly svým čtenářům. |
References |
Mateřídouška: časopis pro malé čtenáře, Praha: Mladá fronta, 1945-; mezi lety 1968 – 1978 Ohníček: zábavný měsíčník, Praha: Mladá fronta, 1951-2001; mezi lety 1968 – 1978 Vladimír Macura, Šťastný věk a jiné studie o socialistické kultuře, Praha: Academia, 2008 Petr Fidelius, Řeč komunistické moci, Praha: Triáda, 1998 Alex Röhrich, Ideologie, jazyky, texty. Analýza a interpretace textů Rudého práva z roku 1953 a 1975 a Práva z roku 1997, Liberec: Nakladatelství Bor, 2008 Jiří Knapík, Únor a kultura, Praha: Libri, 2004 Jana Čeňková, Vývoj literatury pro mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež, Praha: Portál, 2006 L. V. Dubrovinová, Dětská literatura z hlediska úkolů komunistické výchovy, Praha 1953 A. S. Makarenko, Metodika organisace výchovného procesu, Praha 1953 |