Závěsný obraz v současné vizuální kultuře
Thesis title in Czech: | Závěsný obraz v současné vizuální kultuře |
---|---|
Thesis title in English: | Hanging Picture in Contemporary Visual Culture |
Key words: | Závěsné obrazy, reprodukce, spotřebitelé, kýč, masová kultura. |
English key words: | Hanging pictures, reproductions, consumers, kitsch, mass culture. |
Academic year of topic announcement: | 2011/2012 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Ethnology (21-UETN) |
Supervisor: | PhDr. Barbora Půtová, Ph.D., Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.01.2012 |
Date of assignment: | 30.01.2012 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 08.02.2012 |
Date and time of defence: | 05.09.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 16.08.2016 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Petra Hoftichová |
Guidelines |
Předmětem bakalářské práce je závěsný obraz v současném obytném interiéru v širším kontextu vizuální kultury. Autorka se zaměří zejména na průzkum cílových skupin masové produkce derivátů závěsných obrazů, které prodávají hypermarkety typu Ikea či Hornbach. Provede nejprve typologii obrazu, nastíní historický vývoj integrace závěsného obrazu do domácnosti a proměny jeho funkcí. Na základě dosavadní literatury a vlastní empirické sondy se pokusí stanovit obecnější zákonitosti motivací a preferencí při výběru obrazů do domácnosti a významů, které obrazy pro své konzumenty mají. K obecnějším závěrům dovede také analýzu toho, jak ve věku digitální reprodukovatelnosti korespondují charakteristiky těchto obrazů s požadavky jejich publika. |
References |
Adorno, T., Horkheimer, M. (2009). Dialektika osvícenství. Praha: OIKOYMENH.
Arendtová, H. (1994). Krize kultury. In Arendtová, H. Krize kultury: čtyři cvičení v politickém myšlení. Praha: Mladá fronta, 57-70. Baudrillard, J. (1997). Art and Artefact. London: Sage. Benjamin, W. (2009). Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In Benjamin, W. Výbor z díla I: Literárněvědné studie. Praha: OIKOYMENH. Bourdieu, P. (2000). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge: Harvard University Press. Davis, D. (1995). The Work Of Art in the Age of Digital Reproduction: An Evolving Thesis (1991-1995). Leonardo, 28(5), 381-386. Eco, U. (2005). Dějiny krásy. Praha: Argo. Eco, U. (2006). Skeptikové a těšitelé. Praha: Argo. Elkins, J. (2007). Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia. Filipová, M, Rampley, M. (2007). Možnosti vizuálních studií: Obrazy, texty, interpretace. Brno: Barrister & Principal. Foy, J. H. (1994). The Arts and the American Home: 1890-1930. Knoxville: University of Tennessee Press. Freelandová, Cynthia. (2011). Teorie umění. Praha: Dokořán. Gombrich, E. (2001). Příběh umění. Praha: Mladá fronta. Halle, D. (1996). Inside Culture: Art and Class in the American Home. Chicago: University of Chicago Press. Isenberg, N. (2001). The Work of Walter Benjamin in the Age of Information. New German Critique, 1(83), 119-150. Kesner, L. (1995). Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Jinočany: H & H. Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada. Kulka, T. (2000). Umění a kýč. Praha: Torst. Malina, R. (1990). Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo, 3, 33-38. Sturken, M., Cartwright, L. (2009). Studia vizuální kultury. Praha: Portál. |