Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kompenzační strategie ve výuce češtiny jako cizího jazyka: Porovnání mluvených a psaných komunikátů
Thesis title in Czech: Kompenzační strategie ve výuce češtiny jako cizího jazyka: Porovnání mluvených a psaných komunikátů
Thesis title in English: Compensation Strategies in Learning Czech as Foreign Language: Comparasion of Spoken and Written Communiques
Key words: komunikační strategie, kompenzační strategie, komunikační metoda, komunikační kompetence, mluvený komunikát, psaný komunikát, mezijazyk, cílový jazyk, jazykový transfer
English key words: communication strategy, compensation strategy, communicative method, communicative competence, written communique, spoken communique, interlanguage, target language, language transfer
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.10.2011
Date of assignment: 25.10.2011
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.02.2012
Date and time of defence: 14.09.2015 13:30
Date of electronic submission:17.08.2015
Date of proceeded defence: 14.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Zpracovat vybranou odbornou literaturu zabývající se kompenzačními strategiemi.
2. Popsat jednotlivé postupy, principy a prostředky, které se v souvislosti s kompenzačními strategiemi uplatňují.
3. Provést rozbor kompenzačních strategií na materiálu psaných i mluvených komunikátů jinojazyčných mluvčích.
4. Porovnat způsob uplatňování kompenzačních strategií v psané a mluvené komunikaci.
References
COHEN, A. D.: Strategies in learning and using a second language. London 1998.
LLOYD, J.: Overcoming limitations: How a Filipino speaker of English uses compensation strategies. In: MinneWITESOL Journal 2007, vol. 24.
MALÁČKOVÁ, H.: Kompenzační strategie v současných učebnicích češtiny pro cizince. Praha 2010. (závěrečná práce)
MARGOLIS, D. P.; COLLEGE, D. S.: Compensation strategies by Korean students. In: PAC Journal 2001, vol. 1.
MEDINA, B. L.: L2 skills and the use of compensation strategies: The case of adult learners. In: Encuentro 2010, vol. 19.
O'MALLEY, J. M.; CHAMOT, A. U.: Learning strategies in second language acquisition. Cambridge 1990.
OXFORD, R. L.: Language learning strategies around the world: Cross-cultural perspectives. Honolulu 1996.
OXFORD, R. L.: Language learning strategies: What every teacher should know. New York 1990.
TAJEDDIN, Z.; ALEMI, M..: Less proficient vs. more proficient L2 learner´s preferences for compensation strategies: L1-based, L2-based, and non-linguistic. In: LiBRI 2010, vol. 1.
VLČKOVÁ, K.: Strategie učení cizímu jazyku. Brno 2005. (disertační práce)
ZACHOVÁ, Z.: Používání strategií učení se češtině jako cizímu jazyku. Brno 2010. (diplomová práce)

Další literatura bude doplněna v průběhu vypracování práce.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html