Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sociální připravenost dětí pro vstup do MŠ
Thesis title in Czech: Sociální připravenost dětí pro vstup do MŠ
Thesis title in English: Social Preparedness for Kindergarten
Key words: mateřská škola, předškolní dítě, sociální připravenost, adaptační období, socializace, rodina, vývojová psychologie
English key words: kindergarten, preschool child, social preparedness, adaptation period, socialization process, family, developmental psychology
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.06.2011
Date of assignment: 02.06.2011
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.06.2015
Date and time of defence: 08.09.2015 09:30
Date of electronic submission:01.07.2015
Date of proceeded defence: 08.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Andrea Běhalová, BA, M.A., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se v teoretické části zabývá problematikou sociální připravenosti předškolního dítěte pro vstup do mateřské školy na základě poznatků vývojové psychologie a s přihlédnutím k vlivům prostředí (rodina, společnost, vrstevníci), ve kterém se dítě nachází.
Praktická část se zaměřuje na průběh a výsledek adaptačního období na mateřskou školu jako na možné kritérium pro posouzení sociální zralosti dítěte.

Annotation:
The thesis looks into the aspects of social preparedness of preschool children for kindergarten from the perspective of developmental psychology while taking into account enviromental influences affecting the child (family, society, peers). The practical part focuses on the process and outcome of the adaptation period in the kindergarten as a potential criterion for evaluating child’s social maturity.
References
VÁGNEROVÁ Marie, Vývojová psychologie,ISBN 978-80-246-2153-1
ŠULOVÁ Lenka, ZAOUCHE-GAUDRON Chantal, ISBN 80-246_0752-2
KOŤÁTKOVÁ Soňa, Dítě a mateřská škola, ISBN 978-80-247_4435-3
KOLLÁRIKOVÁ Zuzana, PUPALA Bronislav, ISBN 80-7178-585-7
MERTIN Václav,GILLNEROVÁ Ilona, Psychologie pro učitelky mateřské školy ISBN 978-80-7367-627-8
ŠVAŘÍČEK Roman, ŠEĎOVÁ Klára, Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách ISBN 978-80-262-0644-6
MATĚJČEK Zdeněk, Co děti nejvíce potřebují, ISBN 80-7178-006-5
PREKOPOVÁ Jiřina, Malý tyran 80-7178-485-0
BEDNÁŘOVÁ Jiřina, Šmardová Vlasta,Diagnostika dítěte předškolního věku ISBN 978-80-251-1829-0


Informatorium, Časopis pro výchovu a vzddělávání dětí od 3-8 let v MŠ aŠD,XVII.ročník, číslo 6

VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Dotisk prvního vydání. Praha: ÚIV, Nakladatelství TAURIS, 2006. ISBN ISBN 80-87000-00-5. Dostupné také z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVP_PV-2004.pdf
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html