Deprivační syndrom u dětí, jeho interpretace a možnosti nápravy v prostředí školy a ústavní péče
Thesis title in Czech: | Deprivační syndrom u dětí, jeho interpretace a možnosti nápravy v prostředí školy a ústavní péče |
---|---|
Thesis title in English: | Deprival Syndrome of Children, its Interpretation and Possibilities of Reparation in School Environment and Institutional Care |
Key words: | Deprivace, subdeprivace, rodina, ústavní péče, náhradní rodinná péče, pedagogicko-psychologické poradenství. |
English key words: | Deprivation, subdeprivation, family, institutional care, foster patent‘s care, pedagogical-psychological counseling. |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | PhDr. Hana Krykorková, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 31.05.2011 |
Date of assignment: | 31.05.2011 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.06.2012 |
Date and time of defence: | 02.02.2015 09:00 |
Date of electronic submission: | 11.12.2014 |
Date of proceeded defence: | 02.02.2015 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Martina Švandová, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce si klade za cíl popsat základní charakteristiku a problémy týkající se deprivačního syndromu u dětí. Práce je dělena do dvou hlavních oddílů. První vymezuje základní termíny oblasti a pojednává o podmínkách vzniku deprivačního syndromu a jeho symptomech. Druhá část se potom zaměřuje na možnosti nápravy deprivačního syndromu.
This bachelor thesis aims to describe the basic characteristics and problems related to deprivation syndrome in children. The work is divided into two main sections. The first part defines the basic terms and conditions of deprivation syndrome formation and its symptoms. The second part focuses on remediation deprivačního syndrome. |
References |
ČÁP, Jan a Zdeněk DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN, 1968.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-807-3672-737. DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80–7169-192–5. KOLUCHOVÁ, Jarmila. Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha: SPN, 1987. KOLUCHOVÁ, J. a kol. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: UK, 1989. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-802-4619-835. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999. MATĚJČEK, Z., BUBLEOVÁ, V., KOVAŘÍK, J. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha: Psychiatrické centrum, 1997. SVOBODOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80–7178-559–8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80–7178-678–0. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560. |