Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Deprivační syndrom u dětí, jeho interpretace a možnosti nápravy v prostředí školy a ústavní péče
Thesis title in Czech: Deprivační syndrom u dětí, jeho interpretace a možnosti nápravy v prostředí školy
a ústavní péče
Thesis title in English: Deprival Syndrome of Children, its Interpretation and Possibilities of Reparation in School Environment
and Institutional Care
Key words: Deprivace, subdeprivace, rodina, ústavní péče, náhradní rodinná péče, pedagogicko-psychologické poradenství.
English key words: Deprivation, subdeprivation, family, institutional care, foster patent‘s care, pedagogical-psychological counseling.
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PhDr. Hana Krykorková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.05.2011
Date of assignment: 31.05.2011
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.06.2012
Date and time of defence: 02.02.2015 09:00
Date of electronic submission:11.12.2014
Date of proceeded defence: 02.02.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Martina Švandová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce si klade za cíl popsat základní charakteristiku a problémy týkající se deprivačního syndromu u dětí. Práce je dělena do dvou hlavních oddílů. První vymezuje základní termíny oblasti a pojednává o podmínkách vzniku deprivačního syndromu a jeho symptomech. Druhá část se potom zaměřuje na možnosti nápravy deprivačního syndromu.
This bachelor thesis aims to describe the basic characteristics and problems related to deprivation syndrome in children. The work is divided into two main sections. The first part defines the basic terms and conditions of deprivation syndrome formation and its symptoms. The second part focuses on remediation deprivačního syndrome.
References
ČÁP, Jan a Zdeněk DYTRYCH. Utváření osobnosti v náročných životních situacích. Praha: SPN, 1968.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-807-3672-737.
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995. ISBN 80–7169-192–5.
KOLUCHOVÁ, Jarmila. Diagnostika a reparabilita psychické deprivace. Praha: SPN, 1987.
KOLUCHOVÁ, J. a kol. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: UK, 1989.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karolinum 1. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-802-4619-835.
MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče. Praha: Portál, 1999.
MATĚJČEK, Z., BUBLEOVÁ, V., KOVAŘÍK, J. Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace. Praha: Psychiatrické centrum, 1997.
SVOBODOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80–7178-559–8.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80–7178-678–0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html