Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Autoevaluace na ZŠ a její využití v praxi
Thesis title in Czech: Autoevaluace na ZŠ a její využití v praxi
Thesis title in English: Self- Evaluation in the Elementary Schools and its Use in Practice
Key words: autoevaluace|evaluace|autoevaluační nástroje|kritéria kvality|dotazník|empirický výzkum|základní škola|Česká republika
English key words: self-evaluation|evaluation|self-evaluation tools|quality criteria|questionnaire|empirical research|elementary school|Czech republic
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.05.2011
Date of assignment: 25.05.2011
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.02.2012
Date and time of defence: 13.09.2017 00:00
Date of electronic submission:13.07.2017
Date of proceeded defence: 13.09.2017
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc.
 
 
 
Guidelines
Kvalita vzdělávání na základních školách v ČR, resp. její zvyšování, je sice mnoho diskutovaným, ale stále plně nedoceněným tématem českého školství. Soustavný a systematický monitoring ukazatelů kvality je naprosto nezbytným předpokladem pozitivního růstu úrovně školního vzdělávání v našem státě a v kontextu globalizace, rozvoje informační společnosti, znalostní ekonomiky, zvyšování konkurenceschopnosti a v čase hospodářské a ekonomické krize, tato skutečnost vystupuje do popředí ještě naléhavěji. Obecně se zvyšující nároky na lidské dovednosti se musí zrcadlit v odpovídajícím, propracovaném a strukturovaném systému vzdělávání. Skutečnost však těmto představám ne vždy odpovídá. Díky možnosti odchodu žáků na víceletá gymnázia již na 2.stupni ZŠ dochází k předčasnému rozdělování vzdělanostních drah žáků ještě před jejich 15.rokem a k poměrně nežádoucímu jevu, tj. k posilování vzdělanostních nerovností v našem školním systému. Se všemi dopady a negativy této předčasné diferenciace (především poklesu motivace a výkonu žáků) se musí v prvé řadě vypořádat ředitelé a učitelé ZŠ. Cílem této práce je zmapovat na jedné straně problémy, které tento jev přináší z pohledu fungování ZŠ a na druhé straně navrhnout praktická řešení, kterými může vedení ZŠ těmto problémům předcházet. Práce tedy vytyčí oblasti negativního dopadu na ZŠ, dále navrhne evaluační nástroj pro zjišťování zpětné vazby bývalých žáků (a jejich rodičů), kteří se rozhodli pro přestup na víceletá gymnázia, a ve třetím kroku navrhne na základě analýzy výsledků šetření vhodná opatření, která by mohlo vedení ZŠ implementovat s cílem zvýšit kvalitu vlastní školy. Empirická část práce si tedy klade za cíl za pomoci dotazníku vlastní konstrukce zjistit, které oblasti kvality vzdělávání jsou dle žáků a jejich rodičů na ZŠ podhodnoceny a zapříčiňují její menší atraktivitu v konkurenci s víceletými gymnázii. Zkoumány budou především oblasti: celkové klima školy, metody a formy výuky, komunikace s rodiči a žáky, technické vybavení a zázemí školy, manažerské dovednosti, prezentace školy, nabídka mimoškolních aktivit aj.
References
Kasíková, Hana, ed. a Straková, Jana, ed. Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.

Matějů, Petr et al. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. 495 s. Studie; sv. 63. ISBN 978-80-7419-032-2.

Matějů, Petr, ed. et al. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006. 411 s. ISBN 80-200-1400-4.

Janík, Tomáš a kol. Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 213 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 20. ISBN 978-80-7315-209-3.

Janík, Tomáš a kol. K perspektivám školního vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 278 s., [4] l. obr. příl. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 16. ISBN 978-80-7315-193-5.

Janíková, Marcela a kol. Výzkum výuky - tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 179 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 13. ISBN 978-80-7315-180-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html