Motivace středoškolských studentů ke školní práci
Thesis title in Czech: | Motivace středoškolských studentů ke školní práci |
---|---|
Thesis title in English: | Motivation of High School Students for School Work |
Key words: | motivace, edukační styl, dospívání, výkonové cíle, studijní výsledky, proces učení, učitel, student střední školy |
English key words: | motivation, education style, adolescence, achievement goals, academic achievements, learning process, teacher, secondary school student |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.04.2011 |
Date of assignment: | 14.04.2011 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Date and time of defence: | 07.09.2016 00:00 |
Date of electronic submission: | 27.07.2016 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2016 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Guidelines |
V současné době se na mnoha středních školách učitelé potýkají s malým zájmem studentů o vyučované předměty. Rovněž výzkumná zjištění opakovaně ukazují, že s přibývající délkou studia klesá motivace žáků ke školní práci a v období dospívání, navzdory skutečnosti, že si mnozí z nich volí své budoucí profesní zaměření, dosahuje jejich motivace velmi nízké úrovně. Práce se bude věnovat souvislostem mezi (vnitřní) motivací studenta ke školní práci s postoji a dovednostmi učitelů - jejich výchovným řízením, kladným či záporným vztahem, ale také s metodami výuky. Teoretická část práce bude zaměřena na vymezení zmíněných koncepcí – edukační styly, metody výuky, motivace, resp. druhy motivace a jak ovlivňují nejenom samotný proces učení, ale také výkony a studijní výsledky a s nimi úzce související vnímanou akademickou účinnost. V praktické části bude realizováno výzkumné šetření, které se zaměří na porovnání motivace studentů ke školní práci s edukačními styly a metodami výuky jejich učitelů. |
References |
AMES, C. Classrooms : Goals, Structures, and Student Motivation. Journal of Educational Psychology, 1992, vol 84, no 3, pp 261-271. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007. GILLERNOVÁ, I. Sociální psychologie školy. In J. Výrost, I. Slaměník (Eds.) Aplikovaná sociální psychologie I. : člověk a sociální instituce. Praha: Portál, 1998. S. 259-301. GILLERNOVÁ, I. Sociální vztahy ve škole a profesní dovednosti učitele. In M. Svoboda, P. Humpolíček, J. Humpolíčková (Eds.) Sociální procesy a osobnost : sborník příspěvků z 6. ročníku konference 2003 [CD-ROM]. Brno: Masarykova Univerzita. Filozofická fakulta. Psychologický ústav, 2003. S. 97-106. KREJČOVÁ, L. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada, 2011. PATRICK, H. – RYAN, A. M. – KAPLAN, A. Early Adolescents‘ Perceptions of the Classroom Social Environment, Motivational Beliefs, and Engagement. Journal of Educational Psychology, 2007, vol 99, no 1, pp 83-98. TYRLÍK, M. – MACEK, P. – ŠIRŮČEK, J. Sebepojetí a identita v adolescenci. Brno: Masarykova univerzita, 2010. VYMĚTAL, J. – REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001. |