Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Reflexe a popularizace archeologie v médiích
Thesis title in Czech: Reflexe a popularizace archeologie v médiích
Thesis title in English: Reflection and popularization of archaeology in the mass media
Key words: archeologie; hromadné sdělovací prostředky; novinář; denní tisk; veřejnost; propagace; popularizace; infotainment; formování veřejného mínění
English key words: archaeology; mass media; journalist; daily press; publicity; promotion; popularization; infotainment public opinion
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Archaeology (21-UPRAV)
Supervisor: PhDr. Mgr. Zuzana Bláhová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.04.2011
Date of assignment: 14.04.2011
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 27.06.2011
Date and time of defence: 15.09.2015 09:00
Date of electronic submission:14.07.2015
Date of proceeded defence: 15.09.2015
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Miroslav Popelka, CSc.
 
 
 
Advisors: Mgr. Zdeněk Šámal
Guidelines
1. Na základě databáze NEWTON media a dalších dostupných zdrojů zjistit, v jaké míře a kvalitě se česká média věnují archeologické problematice. Vyhodnotit povahu publikovaných informací a vypovídací schopnost shromážděných dat (typy médií, četnost zpráv v jednotlivých údobích, nepřesnosti v textu).
2. Konfrontovat ve vybraných případech publikované texty s názory archeologů, kteří poskytovali podklady pro zprávu, a s názory novináře, který zprávu zpracoval, a pokusit se identifikovat mechanismy positivního či negativního vyznění výsledku.
3. Shrnout současný stav interakce mezi oběma profesemi, identifikovat kritické momenty a perspektivy vzájemně přínosné spolupráce.
4. Na základě odborné literatury a osobních konzultací s novináři a archeology zformulovat zásady správné komunikace mezi oběma stranami. Soustředit se na důležitost respektování pravidel zpravodajství a práce s informacemi, utváření positivního vnímání archeologie veřejností, způsoby a přínosy prezentace jednotlivých témat (výzkumů, výstav a dalších archeologických aktivit, ochrany a záchrany archeologického dědictví). Pokusit se najít cestu k vyvrácení zatěžujících klišé a k eliminaci negativ vznikajících z nedostatečné odbornosti nebo nezájmu novinářů, popř. z chyb na straně archeologů
References
BAHN, P.: The Bluffer's Guide to Archaeology. 2007.
BARTOŠEK, J.: Žurnalistika. Olomouc 1997.
HALADA, J., OSVALDOVÁ, B.: Encyklopedie praktické žurnalistiky.Praha 1999.
HLUBUČKOVÁ, H.: Archeologie a stavaři. Praha 2008
Veřejná archeologie: příspěvky ke konferenci Archeologie a veřejnost. Praha 2005.
Veřejná archeologie II: příspěvky ke konferenci Archeologie a veřejnost. Praha 2008
Živá archeologie (Rekonstrukce a experiment v archeologii). Hradec Králové 2000-2010.
Časopis Archeologie, celostátní i regionální noviny (výběr).

Databáze: NEWTON media
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html