Aktivity pro badatelsky orientovanou výuku v biologii
Thesis title in Czech: | Aktivity pro badatelsky orientovanou výuku v biologii |
---|---|
Thesis title in English: | Inquiry-based educational activities in biology |
Key words: | vzdělání, přírodní vědy, biologie, badatelsky orientovaná výuka, projekt ESTABLISH, výuková jednotka, pracovní list, dotazník |
English key words: | education, natural science, biology, inquiry-based education, ESTABLISH project, teaching unit, worksheet, questionnaire |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Biology Education (31-180) |
Supervisor: | doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 30.11.2010 |
Date of assignment: | 20.01.2011 |
Date of electronic submission: | 07.05.2012 |
Date of proceeded defence: | 30.05.2012 |
Opponents: | RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Hlavním cílem diplomové práce je sestavit a ověřit materiály podporující badatelsky orientovanou výuku na téma Voda v životě člověka. Práce, která vznikla jako součást mezinárodního projektu ESTABLISH, je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývá charakteristikou badatelsky orientované výuky, jejím přínosem a historií, seznamuje s národními a zahraničními projekty a pracemi tuto výuku aplikujícími. Hlavní pasáž praktické části diplomové práce se zabývá sestavením a ověřením materiálů pro badatelsky orientované aktivity k tematické jednotce Voda v životě člověka. Součástí materiálů je metodická příručka pro učitele a pracovní listy k jednotlivým aktivitám. Práce dále obsahuje výsledky dotazníkového šetření pro studenty realizovaného po ověřování aktivit pro získání zpětné vazby o průběhu ověřování materiálů a jejich vhodnosti. Součástí práce je i realizace dotazníkového šetření pro pedagogy, kterým bylo orientačně zhodnoceno povědomí o badatelsky orientované výuce a její dosavadní užívání u učitelů biologie na gymnáziích v Praze. Praktická část obsahuje také analýzu úloh k tématu voda ve spojení s člověkem ve vybraných učebnicích biologie a přírodopisu. |
Preliminary scope of work in English |
The main target of the thesis is to complete and check the materials of inquiry-based education on the topic of ‘water in human life’. This thesis has been based on the ESTABLISH project and it is divided into the theoretical and practical part. The theoretical part deals with the characteristics of inquiry-based education, its benefits and history. It introduces us to the national and foreign project and works that treat this type of education. The main passage of the thesis deals with the compilation and verification of materials for the inquiry-based activities within the thematic unit of ‘water in human life’. Part of the materials is methodical handbook for teachers and worksheets for individual activities. Further on this thesis includes the results of a questionnaire for students. The feedback reflected verification of the activities and course of materials content and suitability assessment. Consequently, the thesis also includes the application of the questionnaire for educators which evaluated the awareness of the inquiry-based education and its existing usage by biology teacher on Prague grammar schools. Practical part contains the analysis of the exercises focused on water in relation to humans in selected biology and natural science teaching books. |