Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Trendy ve vystavování současného umění v pražských galerijních prostorách
Thesis title in Czech: Trendy ve vystavování současného umění v pražských galerijních prostorách
Thesis title in English: Trends in Exhibiting and Presentation of Contemporary Art in Prague Galleries
Key words: výstavy, současné umění, galerie, Praha
English key words: exhibitions, contemporary art, galleries, Prague
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.06.2010
Date of assignment: 09.06.2010
Date and time of defence: 30.01.2012 11:30
Date of electronic submission:13.12.2011
Date of submission of printed version:13.12.2011
Date of proceeded defence: 30.01.2012
Opponents: PhDr. Milan Pech, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1) Úvod
2) Zhodnocení pramenů a literatury
3) Galerie
I. Prostorový kontext uměleckých děl
II. Institucionální charakter galerijních prostor
a) Galerie jako veřejná instituce
b) Soukromé galerie
c) Galerie typu D. I. Y.
d) Alternativní výstavní prostory
4) Dílo: produkt umělecké tvorby
I. Znaky uměleckého díla
II. Druhy uměleckých děl a specifické metody jejich prezentace
5) Kurátor
I. Role kurátora v současném uměleckém provozu
II. Osobnost Haralda Szeemanna a jeho odkaz
III. Specifika české kurátorské scény
IV. Krize kurátorství?
6) Divák
I. Subjekt umělecké exhibice
II. Recepce uměleckých děl
7) Nejvýznamnější výstavy současného umění uskutečněné v pražských galeriích
8) Provoz galerie z ekonomického hlediska
I. Management, marketing, PR
II. Způsoby financování a jeho vliv na výstavní praxi
9) Závěr
10) Obrazová příloha
References
ALTSCHULER Bruce (ed.): Collecting the New: Museums and Contemporary Art, Princeton 2005
AUMONT Jacques: The Image, London, 1997
BARTLOVÁ Milena: Dějiny umění v české společnosti: otázky, problémy a výzvy, 2004
BELTING Hans: Konec dějin umění, 2000
BRYSON Norman: Looking at The Overlooked. Four Essays on Still Life Painting, Cambridge 1990
BURNETT Ron: Cultures of Vision. Images, Media and The Imaginery, Bloomington 1995
COOK Sarah, GRAHAM Beryl, GFADER Verina, LAPP Axel (eds.): A Brief history of Curating New Media Art: Conversations with Curators, The Green Box 2010
COOK Sarah, GRAHAM Beryl: Rethinking Curating: Art After New Media, MIT Press 2010
CUNO James: Whose Muse? Art Museums and the Public Trust, Cambridge 2004
DERIEUX Florence (ed.): Harald Szeemann: Individual Methodology, JRP/Ringier 2008
Failure as a poetic dimension. A conversation with Harald Szeemann. Jan Winklemann, in: Metropolis No. 3, červen 2001
FRIED Michael: Art and Objecthood, 1968
GOMBRICH Ernst Hans: The Image and The Eye, Oxford 1982
GOMBRICH Ernst Hans: The Use of Images, London 1999
GREENBERG Reesa, FERGUSON Bruce W., NAIRNE Sandy (eds.): Thinking About Exhibitions, London ? New York 1996
HANÁKOVÁ Petra (ed.): Výzva perspektivy. Obraz a jeho divák od malby quattrocenta k filmu a zpět, 2008
KESNER Ladislav: Ekonomika a kultura, 2000
KESNER Ladislav: Marketing a management muzeí a památek, 2005
KESNER Ladislav: Muzeum umění v digitální době, 2000
KESNER Ladislav: Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech, 1997
KNÍŽÁK Milan: Vedle umění, 2002
KORECKÝ David (ed.): Médium kurátor, VŠUP, 2009
KRYSA Joasia: Curating immaterality. The Work of Curator in the Age of Network System, New York 2006
KUONI Carin (eds.): Words of Wisdom. A Curator?s Vade Mecum on Contemporary Art, New York 2001
MACK Gerhard: Art Museum into the Twenty-first Century, 1999
MANSFIELD Elizabeth: Art History and Its Institutions, London 2002
MCCLELLAN Andrew: Art and Its Publics. Museum Studies at the Millenium, London 2003
Mind Over Matter ? rozhovor Hanse-Ulricha Obrista s Haraldem Szeemannem, in: Artforum 1996
MITCHELL William J. T.: Iconology, Chicago 1986
OBRIST Hans Ulrich: A Brief History of Curating, JRP/Ringier 2008
PAUL Christian (ed.): New Media in the White Cube and Beyond: Curatorial Models for Digital Art, University of California Press 2008
ŠEVEČEK Ludvík: Otázky prezentace, interpretace a instalací současného výtvarného umění (sborník příspěvků konference ve Zlíně), 1996
TANNERT Christopher, TISCHLER Ute (ed.): Men in Black. Handbook of Curatorial Practice, Berlin 2004
THEA Carolee, FOCI: Interview with Ten International Curators, New York 2001
TWITCHELL James: Branded Nation: The Marketing of Megachurch, College Inc. and Museumworld, New York 2004
When attitude becomes form: Daniel Birnbaum on Harald Szeemann, in: Artforum, červen 2005
WHITE Peter (ed.): Naming and Practice. Curatorial Strategies for the Future, The Banff Centre for the Arts 1996
Periodika: Art&Antiques, Ateliér, Umění, Labyrint Revue, Frieze, Flash Art aj.
Preliminary scope of work
Cílem mé diplomové práce je zmapovat a reflektovat současnou výstavní praxi v Praze a pokusit se vysledovat trendy a tendence v prezentaci současného umění. Práce se bude opírat o výstupy a informace z předních pražských galerií a teoretická pojednání převážně českých autorů. Časově se práce zaměří na dění ve výstavním provozu za posledních pět let.
Preliminary scope of work in English
The subject of my thesis is to reflect the methods of exhibiting contemporary art in Prague galleries and to try to trace up the trends and tendencies of presenting contemporary art in the last five years. The thesis will be based on the outputs of the main Prague galleries and will consider mainly Czech technical literature.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html