Postoje žáků rozvíjené výukou zeměpisu
Thesis title in Czech: | Postoje žáků rozvíjené výukou zeměpisu |
---|---|
Thesis title in English: | The Attitudes Formed by Geographical Education |
Key words: | postoje, hodnocení, kurikulum, sémantický diferenciál, Česko |
English key words: | attitude, value, curriculum, semantic differential, Czechia |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 18.01.2010 |
Date of assignment: | 18.01.2010 |
Date of electronic submission: | 16.11.2010 |
Date of proceeded defence: | 17.09.2010 |
Opponents: | RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
ABSTRAKT Tato bakalářská práce se zabývá problematikou žákovských postojů, která je na pomezí pedagogiky, sociologie, psychologie a oborových didaktik. Hlavním cílem práce bylo přiblížit problematiku postojů, poukázat na úroveň jejich zpracování ve vzdělávacích dokumentech, na základě analýzy navrhnout přehled postojů, představit metody měření a komentovat vybrané případové studie. Těmto cílům odpovídá obsah, struktura i metodika práce. První část vymezuje na základě dostupné odborné literatury klíčové pojmy. Následuje analýza kurikulárních dokumentů Česka a vybraných států z pohledu rozpracovanosti a konkretizace postojů v nich. Na základě analýzy kurikul je předkládán návrh, na které postoje by se měla výuka zeměpisu v Česku soustředit. V páté kapitole jsou nastíněny metody měření postojů, které lze využít pro plánovaný výzkum a následně jsou v kapitole šesté uvedeny příklady studií a výzkumů zaměřených na zjišťování postojů s využitím zmiňovaných metod. V závěru je snaha posoudit stav a míru rozpracovanosti postojů v současném českém školství a nastínit plánované šetření týkajících se žákovských postojů. |