Postrukturalistické myšlenky v dějinách umění
Thesis title in Czech: | Postrukturalistické myšlenky v dějinách umění |
---|---|
Thesis title in English: | Postructuralist ideas in Art History |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
Author: |
Guidelines |
I. Úvod
1.) Současné postavení dějin umění mezi humanitními vědami z hlediska metodologie 2.) Současné směry v historiografii umění 3.) Poststrukturalismus jako metodologické východisko pro humanitní vědy II. Vliv postrukturalismu na dějiny umění 1.) Metodologické východisko: postrukturalismus ve filosofii a) Stručný úvod do postrukturalistického myšlení, hlavní představitelé b) Jacques Derrida a dekonstrukce 2.) Poststrukturalismus v dějinách umění a) Způsoby poststrukturálního myšlení v oboru dějin umění b) Rozbory metod jednotlivých představitelů (Keith Moxey, Donald Preziosi, James Elkins etc.) 3.) Kritické ohlasy III. Závěr 1.) Přínos poststrukturalistického myšlení dějinám umění, nové oblasti bádání 2.) Zamyšlení nad relevancí poststrukturálního podniku v rámci dějin umění a cíly dějin umění: na hranici vědy a literatury |
References |
AINSWORTH Maryan W., Early Netherlandish Painting an the Crossroads. A Critical Look at Current Methodologies, The Metropolitain Museum of Art, New York : Yale University Press, 2001
BRUNETTE Peter/ WILLS David (ed.): Deconstruction and the Visual Arts. Art, Media, Architecture, Cambridge 1994 BRYSON Norman (ed.), Calligram. Essays from New Art History from France, Cambridge : Cambridge University Press, 1988 DERRIDA Jacques: De La Grammatologie, Paris 1967 DERRIDA Jacques: La Vérité en peinture, Manchecourt 2005 DERRIDA Jacques: Mémoires d ´aveugle. L´autoportrait et autres ruines, Paris 1990. ELKINS James, What Painting is? How to think about oil Painting, Using the Language of Alchemy, New York/ London : Routledge, 2000 EMISON Patricia, The Shaping of Art History. Meditation on a Discipline, University Park, Pennsylvania : The Pennsylvania State University Press, 2008 FELPERIN Howard, Beyond Deconstruction. Use and Abuse of Literary Theory, Oxford/ New York/ Toronto : Oxford University Press, 1985 HARRIS Jonathan, The New Art History. A Critical Introduction, London/ New York : Routledge, 2001 HARLAND Richard, Superstructuralism. The Philosophy of Structuralism and Post-Structuralism, London/ New York : Methuen, 1987 HOLLAND Nancy J. (ed.), Feminist interpretations of Jacques Derrida, University Park, Pennsylvania : Pennsylvania University Press, 1997 KEMAL Salim/ GASKELL Ivan (ed.): The Language of Art History (Cambirge Studies in Philosophy and the Arts), Cambridge 1991 KRISTEVA Julia, Desire in Language. A Semiotic Approach to Literature and Art, New York : Columbia University Press, 1980 LEITCH Vincent B.: Deconstructive criticism. An Advanced Introduction, New York 1983 MOXEY Keith, The Practice of Theory. Poststructuralism, Cultural Politics and Art History, Ithaka/ London : Cornell University Press, 1994 NAAS Michael, Taking on the Tradition. Jacques Derrida and the Legacies of Deconstruction, Stanford : Stanford University Press, 2003 NORRIS Christopher: Deconstruction Theory and Practise, London/ New York : Routledge, 1991 PREZIOSI Donald, Rethinking Art History. New Haven/ London : Yale University Press, 1989 PREZIOSI Donald (ed.), The Art of Art History. A Critical Anthology, Oxford/ New York : Oxford University Press, 1998 REES A.L./ BORZELLO Frances, The New Art History, London : Camden Press, 1986 Revue d´éstetique. Ce que l´art fait a la philosophie ? le cas Déleuze, Jean-Michel Place, Paris, 2004 SILVERMAN Hugh J., Textualities. Between Hermeneutics and Deconstruction, New York/ London : Routledge, 1994 STOCKER Barry (ed.): Jacques Derrida. Basic Writings, Routlege 2006 ULMER Gregory, Apllied Grammatology, Baltimore/ London : John Hopkins University Press, 1985 |
Preliminary scope of work |
Cílem diplomové práce je zmapování proudu v současné historiografii dějin umění, jenž zasazuje své uměleckohistorické analýzy do myšlenkového rámce poststrukturalismu. Bude se tedy zabývat jak metodologickým východiskem, obsaženým především ve filosofických pracích Jacquese Derridy, tak konkrétními počiny současných historiků umění (Keith Moxey, Donald Preziosi, James Elkins etc.) a jejich individuálním zapracováním podnětů poststrukturalistické filosofie. |
Preliminary scope of work in English |
The aim of the master thesis is the outline of the current in the contemporary art history, embedding its art historian analysis in the poststructuralist framework. We will thus discuss both the methodological base, especcially included in the work of the philosopher Jacques Derrida, and the concrete enterprises of the contemporary art historians (Keith Moxey, Donald Preziosi, James Elkins etc.) and their individual rendering of postructuralist suggestions. |