Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Postrukturalistické myšlenky v dějinách umění
Thesis title in Czech: Postrukturalistické myšlenky v dějinách umění
Thesis title in English: Postructuralist ideas in Art History
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Supervisor: PhDr. Milan Pech, Ph.D.
Author:
Guidelines
I. Úvod
1.) Současné postavení dějin umění mezi humanitními vědami z hlediska metodologie
2.) Současné směry v historiografii umění
3.) Poststrukturalismus jako metodologické východisko pro humanitní vědy

II. Vliv postrukturalismu na dějiny umění
1.) Metodologické východisko: postrukturalismus ve filosofii
a) Stručný úvod do postrukturalistického myšlení, hlavní představitelé
b) Jacques Derrida a dekonstrukce
2.) Poststrukturalismus v dějinách umění
a) Způsoby poststrukturálního myšlení v oboru dějin umění
b) Rozbory metod jednotlivých představitelů (Keith Moxey, Donald Preziosi, James Elkins etc.)
3.) Kritické ohlasy

III. Závěr
1.) Přínos poststrukturalistického myšlení dějinám umění, nové oblasti bádání
2.) Zamyšlení nad relevancí poststrukturálního podniku v rámci dějin umění a cíly dějin umění: na hranici vědy a literatury
References
AINSWORTH Maryan W., Early Netherlandish Painting an the Crossroads. A Critical Look at Current Methodologies, The Metropolitain Museum of Art, New York : Yale University Press, 2001

BRUNETTE Peter/ WILLS David (ed.): Deconstruction and the Visual Arts. Art, Media, Architecture, Cambridge 1994

BRYSON Norman (ed.), Calligram. Essays from New Art History from France, Cambridge : Cambridge University Press, 1988

DERRIDA Jacques: De La Grammatologie, Paris 1967

DERRIDA Jacques: La Vérité en peinture, Manchecourt 2005

DERRIDA Jacques: Mémoires d ´aveugle. L´autoportrait et autres ruines, Paris 1990.

ELKINS James, What Painting is? How to think about oil Painting, Using the Language of Alchemy, New York/ London : Routledge, 2000

EMISON Patricia, The Shaping of Art History. Meditation on a Discipline, University Park, Pennsylvania : The Pennsylvania State University Press, 2008

FELPERIN Howard, Beyond Deconstruction. Use and Abuse of Literary Theory, Oxford/ New York/ Toronto : Oxford University Press, 1985

HARRIS Jonathan, The New Art History. A Critical Introduction, London/ New York : Routledge, 2001

HARLAND Richard, Superstructuralism. The Philosophy of Structuralism and Post-Structuralism, London/ New York : Methuen, 1987

HOLLAND Nancy J. (ed.), Feminist interpretations of Jacques Derrida, University Park, Pennsylvania : Pennsylvania University Press, 1997

KEMAL Salim/ GASKELL Ivan (ed.): The Language of Art History (Cambirge Studies in Philosophy and the Arts), Cambridge 1991

KRISTEVA Julia, Desire in Language. A Semiotic Approach to Literature and Art, New York : Columbia University Press, 1980

LEITCH Vincent B.: Deconstructive criticism. An Advanced Introduction, New York 1983

MOXEY Keith, The Practice of Theory. Poststructuralism, Cultural Politics and Art History, Ithaka/ London : Cornell University Press, 1994

NAAS Michael, Taking on the Tradition. Jacques Derrida and the Legacies of Deconstruction, Stanford : Stanford University Press, 2003

NORRIS Christopher: Deconstruction Theory and Practise, London/ New York : Routledge, 1991

PREZIOSI Donald, Rethinking Art History. New Haven/ London : Yale University Press, 1989

PREZIOSI Donald (ed.), The Art of Art History. A Critical Anthology, Oxford/ New York : Oxford University Press, 1998

REES A.L./ BORZELLO Frances, The New Art History, London : Camden Press, 1986

Revue d´éstetique. Ce que l´art fait a la philosophie ? le cas Déleuze, Jean-Michel Place, Paris, 2004

SILVERMAN Hugh J., Textualities. Between Hermeneutics and Deconstruction, New York/ London : Routledge, 1994

STOCKER Barry (ed.): Jacques Derrida. Basic Writings, Routlege 2006

ULMER Gregory, Apllied Grammatology, Baltimore/ London : John Hopkins University Press, 1985
Preliminary scope of work
Cílem diplomové práce je zmapování proudu v současné historiografii dějin umění, jenž zasazuje své uměleckohistorické analýzy do myšlenkového rámce poststrukturalismu. Bude se tedy zabývat jak metodologickým východiskem, obsaženým především ve filosofických pracích Jacquese Derridy, tak konkrétními počiny současných historiků umění (Keith Moxey, Donald Preziosi, James Elkins etc.) a jejich individuálním zapracováním podnětů poststrukturalistické filosofie.
Preliminary scope of work in English
The aim of the master thesis is the outline of the current in the contemporary art history, embedding its art historian analysis in the poststructuralist framework. We will thus discuss both the methodological base, especcially included in the work of the philosopher Jacques Derrida, and the concrete enterprises of the contemporary art historians (Keith Moxey, Donald Preziosi, James Elkins etc.) and their individual rendering of postructuralist suggestions.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html