Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Badatelsky orientovaná výuka v přírodních vědách
Thesis title in Czech: Badatelsky orientovaná výuka v přírodních vědách
Thesis title in English: Inquiry-based education in natural sciences
Key words: vzdělání, přírodní vědy, biologie, Evropská unie, badatelsky orientova
English key words: Education, natural sciences, biology, European union, inquiry-based ed
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biology Education (31-180)
Supervisor: doc. RNDr. Věra Čížková, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 30.11.2009
Date of assignment: 30.04.2010
Date of electronic submission:12.06.2010
Date of proceeded defence: 07.06.2010
Opponents: RNDr. PaedDr. Bohumila Kettnerová
 
 
 
Preliminary scope of work
V bakalářské práci jsou charakterizovány mezinárodní výzkumné projekty v oblasti přírodovědného vzdělávání PISA (Programme for international student assessment), TIMSS (Third international mathematics and science study) a projekt ROSE (Relevance of science education). V druhé části se práce zaměřuje na aktivity Evropské unie, které se zabývají problematikou spojenou s nezájmem žáků o přírodní vědy. Z průzkumů EU vyplynula jistá doporučení, z nichž k nejvýznamnějším patří zařazování badatelského přístupu do vzdělávání. Charakteristikou tohoto způsobu výuky se zabývá další část práce. Popsány jsou také projekty probíhající v Evropě, které aplikují tento přístup do vzdělávání. V závěru práce je uveden český projekt ?3V?, jenž tento nový přístup aplikuje v biologii.
Preliminary scope of work in English
The first part of this bachelor work deals with international research projects in the field of scientific education TIMSS (Third international mathematics and science study), PISA (Programme for international student assessment) and ROSE (Relevance of science education). The second one focuses on activities of European Union which are concerned with lack of pupil´s interest in natural science. Several references from European Union´s research have been published in my work. The main purpose of this work is determine how inquiry-based approach could be put into practise. Another part of the work is about this way of education. Some European projects which apply inquiry-based approach to education are described in this part. In the last chapter I presented Czech project "3V" which uses this new approach in biology.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html