Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Miskoncepce žáků a studentů při interpretaci kinematických grafů
Thesis title in Czech: Miskoncepce žáků a studentů při interpretaci kinematických grafů
Thesis title in English: Students' misconceptions in kinematics graphing
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.10.2009
Date of assignment: 27.10.2009
Date and time of defence: 23.06.2010 00:00
Date of electronic submission:23.06.2010
Date of proceeded defence: 23.06.2010
Opponents: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
 
 
 
Guidelines
1. Prostudovat předloženou literaturu v českém, slovenském a anglickém jazyce k danému tématu a sepsat krátký úvod do problematiky.
2. Přeložit z angličtiny didaktický konceptuální test.
3. Zadat tento test žákům SŠ a studentům MFF UK. Rozsah vzorku přibližně 100 studentů.
4. Vyhodnotit výsledky s pomocí základních statistických nástrojů.
References
[1] Leindhart G., Zaslavsky O., Stein M. K. (1990): Functions, Graphs, and Graphing: Tasks, Learning, and Teaching. Review of Educational Research, Vol. 60, č. 1, str. 1-64
[2] Tufte E. R. (2002): The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press, USA
[3] Sternberg R. J. (2002): Kognitivní psychologie. Portál, Praha, (kap. 7 str. 241-283)
[4] Beichner R. (1994): Testing student interpretation of kinamatics graphs. AM. J. Phys. 62, 750-762
[5] Gřondilová, M.: Dovednosti studentů při práci s grafy. Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů DSP, Olomouc, 14. 12. 2005, s. 151-155, ISBN 80-7220-246-4
[6] Zelenický L., Horváthová D., Rakovská M. (2005): Graf funkcie vo fyzikálnom vzdelávaní. Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra
[7] McDermott L.C., Rosenquist M.L., Van Zee E.H. (1987): Student difficulties in
connecting graphs and physics: Examples from kinematice. Am. J. Phys. 55 (6), June, 503-513
[8] Goldsworthy A., Watson R., Wood-Robinson V. (1999): Getting to grips with graphs. The Association for Science Education, Hatfield
[9] Gřondilová, M.: Chyby studentů při práci s grafy, Matematika - fyzika - informatika, Vol. 15, No. 6, 2005/ 2006, s. 352-362, ISSN 1210-1761
Preliminary scope of work
Cílem práce je zjistit typické miskoncepce studentů při práci s kinematickými grafy s použitím mezinárodně uznáváného standardizovaného testu. Předpokládaný vzorek je zhruba 200 studentů.
Preliminary scope of work in English
You should carry out research finding out typical misconceptions in graphing. As research tool it will be used american conceptual test. Sample will range 100-200 grammar and university students.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html