Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Elektronický učební text pro podporu výuky klasické mechaniky pro posluchače učitelství II
Thesis title in Czech: Elektronický učební text pro podporu výuky klasické mechaniky pro posluchače učitelství II
Thesis title in English: Electronic Text to Support Teaching and Learning of Classical Mechanics for Future Physics Teachers II
Academic year of topic announcement: 2005/2006
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.11.2005
Date of assignment: 12.11.2005
Date and time of defence: 19.09.2006 00:00
Date of electronic submission:19.09.2006
Date of proceeded defence: 19.09.2006
Opponents: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Seznámit se se způsoby prezentace učebních textů (zejména fyzikálních) v elektronické podobě na internetu či v jiných zdrojích.
2. Vybrat vymezenou oblast z obsahu přednášky Fyzika I (UFY080) pro 1. ročník posluchačů studijního plánu Fyzika zaměřená na vzdělávání. (Pozn.: Zvolená tematika se musí lišit od tématu vybraného v práci "Elektronický učební text pro podporu výuky klasické mechaniky pro posluchače učitelství I".)
3. Vytipovat, které dílčí celky činí posluchačům v 1.semestru problémy. Spolu s vedoucím práce zvolit vhodný způsob výkladu a vysvětlení (dle možnosti na více úrovních) a diskutovat, jaké prostředky v elektronickém textu by mohly tento výklad podpořit. Pozornost je přitom třeba věnovat prvkům, které budou činit text více interaktivní a umožní, aby text alespoň zčásti respektoval konstruktivistický přístup a přístup kontextové výuky.
4. Na podporu vymezené části textu vytvořit vhodné obrázky, náčrtky a fotografie či jejich série, soubory vzorců (dle možnosti s interaktivními komentáři), série vztahů, které by čtenáře prováděly příslušným odvozením a další potřebné pomůcky. Najít webové odkazy, které by bylo účelné do textu zařadit.
5. Seznámit se s možnostmi, které pro prezentaci, interaktivitu a přehlednou navigaci v učebním textu poskytuje formát pdf.
6. Ve spolupráci s vedoucím práce vytvořit kratší vymezenou část učebního textu ve formátu pdf, která bude sloužit jak jako ukázka možné formy prezentace fyzikálního učebního textu, tak jako konkrétní pomůcka pro posluchače 1.ročníku ev. pro další zájemce (pro opakování před státními zkouškami na bakalářském studiu, pro učitele v praxi ev. pro zájemce z řad pokročilejších středoškoláků).
References
Halliday D., Resnick R., Walker J.: Fyzika. Část 1. Mechanika. VUTIM, Prometheus, Brno, Praha 2000.
Kvasnica J., Havránek A., Lukáč P., Sprušil B.: Mechanika. Academia, Praha, 2004.
Hecht E.: Physics: Calculus. Brooks/Cole. Pacific Grove, CA, 2000.
Adobe Acrobat 6 Pro - oficiální výukový kurz. Softpress, Praha 2004.
Help programu Adobe Acrobat Standard
Další zdroje zejména z internetu dle zadání vedoucího práce
Preliminary scope of work
Vytvořený "elektronický podpůrný materiál" by nakonec být k dispozici na webu KDF. Užitečné bude opravdu vytipovat, co činí při studiu problémy a co nejnázorněji to vysvětlit - dle možnosti ale "rozfázovaně", aby to čtenář jen pasivně nepřelétl. (Tj. je vhodné nutit ho otázkami, aby se nad věcí zamyslel.)
V textu bude velmi vhodné kombinovat formální matematické odvození "na VŠ úrovni" a co nejjednodušší názorná odvození a vysvětlení využitelná i na úrovni SŠ. Přitom je potřeba dbát, aby i jednodušší výklad nebyl zkreslený ev. upozornit na jeho meze. Do práce bude vhodné komentovat, za jakých předpokladů apod. jednodušší výklad funguje - právě v tom bude v práci "ta fyzika".
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html