Dopad přeložených výukových materiálů IT2School o internetu na znalosti žáků druhého stupně ZŠ
Thesis title in Czech: | Dopad přeložených výukových materiálů IT2School o internetu na znalosti žáků druhého stupně ZŠ |
---|---|
Thesis title in English: | The Impact of Translated IT2School Teaching Materials on the Internet on Lower Secondary School Students’ Knowledge |
Key words: | internet|konstruktivismus|2. stupeň ZŠ|výuka informatiky |
English key words: | internet|constructivism|lower secondary school|computer science education |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | |
Department: | Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI) |
Supervisor: | Mgr. Anna Yaghobová |
Author: | Marek Smolík - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 15.04.2025 |
Date of assignment: | 24.04.2025 |
Confirmed by Study dept. on: | 24.04.2025 |
Guidelines |
Výuka informatiky na základních školách prochází změnami, které zdůrazňují význam témat souvisejících s fungováním internetu. Přesto však existuje jen omezené množství didaktických materiálů k tomuto tématu v českém jazyce.
Cílem této práce je adaptovat konstruktivistické výukové materiály původně vytvořené v německém vzdělávacím kontextu pro výuku základů fungování internetu na českých školách a ověřit jejich vliv na znalosti žáků. Student přeloží a upraví německé materiály IT2School, modul B2, tak, aby odpovídaly českému vzdělávacímu prostředí. Modul B2 Porozumění Internetu seznamuje žáky s principy fungování internetu prostřednictvím konstruktivistických výukových metod (např. modelování, simulace, role-play hra). Žáci si osvojí klíčové pojmy jako router, server, DNS, IP adresa a poskytovatel internetu. Tyto materiály budou otestovány ve čtyřech vybraných třídách na druhém stupni základních škol či odpovídajícím stupni víceletých gymnázií. Hlavní část výzkumu bude spočívat v měření dopadu těchto materiálů na znalosti žáků pomocí pre-testu a post-testu. Teoretický rámec bude vycházet z diSessovy teorie “Knowledge in Pieces”. Výstupem práce bude sada přeložených a adaptovaných výukových materiálů spolu s analýzou jejich dopadu na znalosti žáků. |
References |
Brom, C., Yaghobová, A., Drobná, A., & Urban, M. (2023). ‘The internet is in the satellites!’: A systematic review of 3–15-year-olds’ conceptions about the internet. Education and Information Technologies, 28(11), 14639–14668. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11775-9
Brom, C., Hannemann, T., Ježek, P., Drobná, A., Volná, K., & Kacerovská, K. (2023). Principles of Computers and the Internet - Model Lessons for Primary School Children: Experience Report. In Proceedings of the 2023 Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1 (ITiCSE 2023). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 215–221. https://doi.org/10.1145/3587102.3588861 Česká televize (2020). Datová lhota. Česká Televize. https://decko.ceskatelevize.cz/datova-lhota diSessa, A. A. (2018). A friendly introduction to “knowledge in pieces”: Modeling types of knowledge and their roles in learning. In Invited lectures from the 13th international congress on mathematical education (pp. 65-84). Springer International Publishing. IT2School - IT-Projekte für den Unterricht. (2025, February 10). Wissensfabrik - Unternehmen Für Deutschland e.V. https://www.wissensfabrik.de/it2school/ Yaghobová, A., Mazná, M., Drobná, A., Děchtěrenko, D., Brom. C. (2025). Principles of the Internet – Model Lessons for Lower Secondary School: Experience Report. In Proceedings of the 56th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1 (SIGCSE TS 2025), February 26-March 1, 2025, Pittsburgh, PA, USA. ACM, New York, NY, USA, 7 pages. |