Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Dopad přeložených výukových materiálů IT2School o internetu na znalosti žáků druhého stupně ZŠ
Thesis title in Czech: Dopad přeložených výukových materiálů IT2School o internetu na znalosti žáků druhého stupně ZŠ
Thesis title in English: The Impact of Translated IT2School Teaching Materials on the Internet on Lower Secondary School Students’ Knowledge
Key words: internet|konstruktivismus|2. stupeň ZŠ|výuka informatiky
English key words: internet|constructivism|lower secondary school|computer science education
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language:
Department: Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI)
Supervisor: Mgr. Anna Yaghobová
Author: Marek Smolík - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.04.2025
Date of assignment: 24.04.2025
Confirmed by Study dept. on: 24.04.2025
Guidelines
Výuka informatiky na základních školách prochází změnami, které zdůrazňují význam témat souvisejících s fungováním internetu. Přesto však existuje jen omezené množství didaktických materiálů k tomuto tématu v českém jazyce.
Cílem této práce je adaptovat konstruktivistické výukové materiály původně vytvořené v německém vzdělávacím kontextu pro výuku základů fungování internetu na českých školách a ověřit jejich vliv na znalosti žáků.
Student přeloží a upraví německé materiály IT2School, modul B2, tak, aby odpovídaly českému vzdělávacímu prostředí. Modul B2 Porozumění Internetu seznamuje žáky s principy fungování internetu prostřednictvím konstruktivistických výukových metod (např. modelování, simulace, role-play hra). Žáci si osvojí klíčové pojmy jako router, server, DNS, IP adresa a poskytovatel internetu. Tyto materiály budou otestovány ve čtyřech vybraných třídách na druhém stupni základních škol či odpovídajícím stupni víceletých gymnázií.
Hlavní část výzkumu bude spočívat v měření dopadu těchto materiálů na znalosti žáků pomocí pre-testu a post-testu.
Teoretický rámec bude vycházet z diSessovy teorie “Knowledge in Pieces”.
Výstupem práce bude sada přeložených a adaptovaných výukových materiálů spolu s analýzou jejich dopadu na znalosti žáků.
References
Brom, C., Yaghobová, A., Drobná, A., & Urban, M. (2023). ‘The internet is in the satellites!’: A systematic review of 3–15-year-olds’ conceptions about the internet. Education and Information Technologies, 28(11), 14639–14668. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11775-9
Brom, C., Hannemann, T., Ježek, P., Drobná, A., Volná, K., & Kacerovská, K. (2023). Principles of Computers and the Internet - Model Lessons for Primary School Children: Experience Report. In Proceedings of the 2023 Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1 (ITiCSE 2023). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 215–221. https://doi.org/10.1145/3587102.3588861
Česká televize (2020). Datová lhota. Česká Televize. https://decko.ceskatelevize.cz/datova-lhota
diSessa, A. A. (2018). A friendly introduction to “knowledge in pieces”: Modeling types of knowledge and their roles in learning. In Invited lectures from the 13th international congress on mathematical education (pp. 65-84). Springer International Publishing.
IT2School - IT-Projekte für den Unterricht. (2025, February 10). Wissensfabrik - Unternehmen Für Deutschland e.V. https://www.wissensfabrik.de/it2school/
Yaghobová, A., Mazná, M., Drobná, A., Děchtěrenko, D., Brom. C. (2025). Principles of the Internet – Model Lessons for Lower Secondary School: Experience Report. In Proceedings of the 56th ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1 (SIGCSE TS 2025), February 26-March 1, 2025, Pittsburgh, PA, USA. ACM, New York, NY, USA, 7 pages.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html