Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 372)
Thesis details
   Login via CAS
Úlohy rozvíjející fyzikální myšlení
Thesis title in Czech: Úlohy rozvíjející fyzikální myšlení
Thesis title in English: Problems developing thinking in physics
Key words: výuka fyziky|konceptuální úlohy|miskoncepce
English key words: teaching physics|ConceptTests|misconceptions
Academic year of topic announcement: 2024/2025
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language:
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D.
Author:
Guidelines
1) V dostupné literatuře se seznámit s tzv. konceptuálními úlohami a úlohami podobných typů.
2) Seznámit se s problematikou prekoncepcí a miskoncepcí ve fyzice.
3) Ve spolupráci s vedoucí práce vymyslet či v dostupné literatuře vyhledat zadání úloh, které lze použít pro rozvoj fyzikálního myšlení.
4) Vybrané úlohy připravit ke zveřejnění ve hře Neadventní fyzikální kalendář.
5) K vybraným úlohám napsat vzorové řešení doplněné komentáři o typických chybných představách a popisující možnosti, jak lze úlohu ve výuce fyziky rozvíjet dál; v řešení zohlednit i autentické odpovědi lidí, které se hry Neadventní fyzikální kalendář zúčastní.
References
Koupilová, Z. Fyzikální oříšek na každý týden. MatfyzPress, 2024
Mandíková, D. a Trna, J. Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-226-0.
Mandíková, D., Kekule, M. (2022) Typické žákovské představy ve výuce fyziky. Konkrétní náměty práce s vybranými představami. MatfyzPress, Praha.
Mazur, Eric, and Mark D. Somers. "Peer instruction: A user’s manual." (1999)
Zhang, Ping, Lin Ding, and Eric Mazur. "Peer Instruction in introductory physics: A method to bring about positive changes in students’ attitudes and beliefs." Physical Review Physics Education Research 13.1 (2017): 010104.
Hieggelke, Curtis J., et al. TIPERs: Sensemaking tasks for introductory physics. Pearson, 2015.
O'Kuma, Thomas L., David P. Maloney, and Curtis J. Hieggelke, eds. Ranking task exercises in physics. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2000.
Preliminary scope of work
V rámci této bakalářské práce bude mít student možnost se blíže seznámit s úlohami, které slouží k rozvoji fyzikálního myšlení, např. tzv. konceptuální úlohy. Bakalářská práce je navázána na hru Neadventní kalendář z fyziky (http://kalendar.kdfls5.troja.mff.cuni.cz/about , https://kdf.mff.cuni.cz/neadventni-kalendar/ )
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html