Výuka češtiny v českých základních školách v Evropě
Thesis title in Czech: | Výuka češtiny v českých základních školách v Evropě |
---|---|
Thesis title in English: | Teaching Czech at Czech Primary Schools in Europe |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Supervisor: | PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.04.2024 |
Date of assignment: | 29.04.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 30.04.2024 |
Guidelines |
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter.
Cíl: Zjistit s jakými cíli učitelů a škol probíhá výuka češtiny jako zděděného jazyka na českých základních školách v zahraničí (Evropa).Sledování výuky bude zaměřeno zejména na to, jak je pěstován vztah k českému jazyku, jak je rozvíjeno porozumění českému textu a celková čtenářská gramotnost u žáků z rodin, ve kterých je alespoň jeden z rodičů české národnosti. |
References |
GRUNTOVÁ, Blanka. Mým jazykem je čeština, i když ne tak docela. Škola a rodina č.5/2010.
GROSJEAN, François. The mysteries of bilingualism: Unresolved issues. Chichester, West Sussex : John Wiley & Sons, Inc, 2022. HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. HARDING-ESCH, Edith, & RILEY, Philip. Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008. KRASHEN, Stephen. The power of reading: Insights from the research. Westport, CT : Libraries Unlimited, 2004. LACHOUT, Martin. Bilingvismus a bilingvní výchova na příkladu bilingvismu českoněmeckého. Praha: Togga, 2017. LITTLE, Sabine. Rivers of multilingual reading: Exploring biliteracy experiences among 8-13-year-old heritage language readers. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 2021 MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka, & SCHÖLL, Lucie. Bilingvismus a interkulturní komunikace. 1.vydání, Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, Lucie. Česká škola bez hranic. Kritické listy: čtvrtletník pro čtenářskou gramotnost a kritické myšlení ve školách. Praha: Kritické myšlení, 2012. SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, Lucie. Český žák-cizinec: metodika pro pedagogické pracovníky zabývající se problematikou dětí/žáků-cizinců. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016. ŠLAPAL, Miloš; KOŠŤÁLOVÁ, Hana a HAUSENBLAS, Ondřej. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012. ŠTEFÁNIK, Jozef. Jeden človek, dva jazyky: Dvojjazyčnosť u detí – predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000. |
Preliminary scope of work |
V teoretické části pojednat témata:
- české školy v zahraničí: koncepty výuky, propojenost s českým vzdělávacím systémem atd., - čeština jako zděděný jazyk: pojem, žák jako jeho nositel, bilingvní rodina, čeština jako první, druhý, třetí jazyk mimo české prostředí, - čtenářská gramotnost: obecně, čtení ve dvou jazycích, cíle na 1 stupni ZŠ. V praktické části provést empirické šetření na vybraných českých školách v Evropě. Metody pozorovací, dotazovací. Design výzkumu - smíšený. |