Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výuka češtiny v českých základních školách v Evropě
Thesis title in Czech: Výuka češtiny v českých základních školách v Evropě
Thesis title in English: Teaching Czech at Czech Primary Schools in Europe
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Supervisor: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.04.2024
Date of assignment: 29.04.2024
Confirmed by Study dept. on: 30.04.2024
Guidelines
Práce bude mít teoreticko-empirický charakter.

Cíl: Zjistit s jakými cíli učitelů a škol probíhá výuka češtiny jako zděděného jazyka na českých základních školách v zahraničí (Evropa).Sledování výuky bude zaměřeno zejména na to, jak je pěstován vztah k českému jazyku, jak je rozvíjeno porozumění českému textu a celková čtenářská gramotnost u žáků z rodin, ve kterých je alespoň jeden z rodičů české národnosti.
References
GRUNTOVÁ, Blanka. Mým jazykem je čeština, i když ne tak docela. Škola a rodina č.5/2010.

GROSJEAN, François. The mysteries of bilingualism: Unresolved issues. Chichester, West Sussex : John Wiley & Sons, Inc, 2022.

HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

HARDING-ESCH, Edith, & RILEY, Philip. Bilingvní rodina. Praha: Portál, 2008.

KRASHEN, Stephen. The power of reading: Insights from the research. Westport, CT : Libraries Unlimited, 2004.

LACHOUT, Martin. Bilingvismus a bilingvní výchova na příkladu bilingvismu českoněmeckého. Praha: Togga, 2017.

LITTLE, Sabine. Rivers of multilingual reading: Exploring biliteracy experiences among 8-13-year-old heritage language readers. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 2021

MORGENSTERNOVÁ, Monika, ŠULOVÁ, Lenka, & SCHÖLL, Lucie. Bilingvismus a interkulturní komunikace. 1.vydání, Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011.

Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005.

SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, Lucie. Česká škola bez hranic. Kritické listy: čtvrtletník pro čtenářskou gramotnost a kritické myšlení ve školách. Praha: Kritické myšlení, 2012.

SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, Lucie. Český žák-cizinec: metodika pro pedagogické pracovníky zabývající se problematikou dětí/žáků-cizinců. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016.

ŠLAPAL, Miloš; KOŠŤÁLOVÁ, Hana a HAUSENBLAS, Ondřej. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti. Nový Jičín: Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum Nový Jičín, 2012.

ŠTEFÁNIK, Jozef. Jeden človek, dva jazyky: Dvojjazyčnosť u detí – predsudky a skutočnosti. Bratislava: Academic Electronic Press, 2000.

Preliminary scope of work
V teoretické části pojednat témata:

- české školy v zahraničí: koncepty výuky, propojenost s českým vzdělávacím systémem atd.,
- čeština jako zděděný jazyk: pojem, žák jako jeho nositel, bilingvní rodina, čeština jako první, druhý, třetí jazyk mimo české prostředí,
- čtenářská gramotnost: obecně, čtení ve dvou jazycích, cíle na 1 stupni ZŠ.

V praktické části provést empirické šetření na vybraných českých školách v Evropě. Metody pozorovací, dotazovací. Design výzkumu - smíšený.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html