Doba, ve které žijeme: prekoncepty žáků 9. tříd na téma dnešní doby.
Thesis title in Czech: | Doba, ve které žijeme: prekoncepty žáků 9. tříd na téma dnešní doby. |
---|---|
Thesis title in English: | The times we live in: 9th graders' preconceptions about today's times. |
Key words: | výtvarná výchova, 9. ročník ZŠ, reflexe, výtvarná výpověď, vizuální kultura, komparace, současnost |
English key words: | art education, 9th year of primary school, reflection, artistic statement, visual culture, comparison, contemporary |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Supervisor: | Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.04.2024 |
Date of assignment: | 29.04.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 30.04.2024 |
Guidelines |
V teoretické části práce vyjde autorka z výtvarných reflexí a verbálních výpovědí žáků 9. ročníku ZŠ na téma „dnešní doba“. Žákovské prekoncepty analyzuje a vykládá s oporou v odborné literatuře (z oblastí didaktika a teorie výtvarné výchovy, sociologie, pedagogická psychologie, současné umění a vizuální kultura). Autorka popisuje, jaké aktuální situace žáci reflektují, jak je prožívají a jaká přináší témata do hodin výtvarné výchovy.
V didaktické části představí realizovaný cyklus vyučování na téma „dnešní doba“, doprovodí ukázkami žákovských výtvarných prací. Cyklus popíše, reflektuje a navrhuje alterace. Ve výtvarné části práce reflektuje výstavu Věšák na vzpomínky. Vybírá práce kolegů, které se dotýkají tématu „dnešní doba“. Prezentuje vlastní řešení tématu. Smyslem výtvarné části práce je porovnat a hledat průniky v prekonceptech začínajících vyučujících a žákovských prekonceptech k tématu „dnešní doba“. Cílem práce je pozorovat a analyzovat, jakým způsobem žáci reagují na dobu, ve které žijí, a jak se to promítá do jejich tvorby (formulace žákovských prekonceptů k tématu dnešní doba) a následně navrhnout, realizovat a reflektovat výuku, která cíleně tematizuje žákovské prekoncepty ve výuce VV. |
References |
BAUMANN, Z. Úvahy o postmoderní době. Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-11-3
BOURRIAUD, N. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět. Navigace. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání. H+H 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ M. Diskurz umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7 KERR, D. a HUDDLESTON, T. Living with controversy: teaching controversial issues through education for democratic citizenship and human rights (EDC/HRE). Council of Europe, 2015. KUČERA, M. Formy citů: Lacanovská teorie. Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2370-2. LIPOVETSKY, G. a CHARLES, S. Hypermoderní doba: od požitku k úzkosti. Střed (Prostor). Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-283-4.Liessmann, K., P.: Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5 LIESSMANN, K., P. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. XXI. století. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Typy žáků: zpráva z terénního výzkumu. 2. vyd. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1995. ISBN 80-86039-24-2. VITVAR, J., H. Umění, kterému nikdo nerozumí. Paseka, 2021. ISBN, 978-80-7637-194-1 |