Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Behaviorální charakteristiky dětí jako rizikový faktor školní neúspěšnosti v mladším školním věku
Thesis title in Czech: Behaviorální charakteristiky dětí jako rizikový faktor školní neúspěšnosti v mladším školním věku
Thesis title in English: Behavioral characteristics of children as a risk factor of school failure among school age children
Key words: školní úspěšnost|behaviorální charakteristiky|mladší školní věk|předškolní věk|Index kumulativního rizika (IKR)
English key words: school achievement|behavioral characteristics|school age|preschool age|Cumulative Risk Index (IKR)
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.01.2024
Date of assignment: 26.01.2024
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 07.02.2024
Date of electronic submission:25.04.2024
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zmapovat behaviorální charakteristiky dětí v předškolním věku, které mohou predikovat riziko školní neúspěšnosti v mladším školním věku. V rámci výzkumné části bude zpracován výzkum zaměřený na vzájemnou interakci behaviorálních charakteristik dětí a školní neúspěšnosti skrze moderaci rodičovským zapojením. Rodičovským zapojením v kontextu předškolních dětí je myšlen aktivní společně strávený čas rodičů a dětí, tedy společná hra, četba knih či vzájemná komunikace. Teoretická část shrne dosavadní poznatky o behaviorálních charakteristikách dětí v předškolním věku a jejich souvislosti se školní úspěšností v mladším školním věku. Dále popíše dotazníky a metody sloužící k měření míry rizika problémového chování dětí v předškolním věku. V neposlední řadě pojedná o vlivu faktorů, jenž moderují dopad behaviorálních charakteristik předškolních dětí na školní úspěšnost/neúspěšnost v mladším školním věku. V rámci výzkumné části bude zpracován kvantitativní výzkum. Výzkum se zaměřuje na efekt behaviorálních charakteristik dítěte v předškolním věku na školní úspěšnost/adaptaci v mladším školním věku. Ve výzkumu bude ověřeno, zda je tento efekt moderován prostřednictvím rodičovské angažovanosti. Budou použita data, která byla nasbírána v rámci grantu pro vývoj metody Index kumulativního rizika školní neúspěšnosti. Projekt je řešen s finanční podporou TA ČR a jeho hlavní řešitelkou je RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D. Výzkumná část diplomové práce bude částečnou validizační studií, která se zaměří specificky na položky dotazníku týkající se chování dětí. Výsledky výzkumu budou přínosem pro klinickou praxi. Díky screeningu behaviorálních charakteristik v předškolním věku, které predikují školní neúspěšnost v mladším školním věku, lze u konkrétních jedinců odhalit riziko školní neúspěšnosti již před nástupem do školy a zahájit u nich včas podpůrnou intervenci.
References
Brennan, L. M., Shaw, D. S., Dishion, T. J., & Wilson, M. (2012). Longitudinal predictors of school�age academic achievement: unique contributions of toddler-age aggression, oppositionality, inattention, and hyperactivity. Journal of abnormal child psychology, 40(8), 1289–1300. https://doi.org/10.1007/s10802-012-9639-2 Cairney, D. G., Kazmi, A., Delahunty, L., Marryat, L., & Wood, R. (2021). The predictive value of universal preschool developmental assessment in identifying children with later educational difficulties: A systematic review. PloS one, 16(3), e0247299. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0247299 Carames, C. N., Irwin, L. N., & Kofler, M. J. (2022). Is there a relation between visual motor integration and academic achievement in school-aged children with and without ADHD?. Child neuropsychology : a journal on normal and abnormal development in childhood and adolescence, 28(2), 224–243. https://doi.org/10.1080/09297049.2021.1967913 Chiappetta-Santana, L. H., Jesuino, A. D., & Lima-Costa, A. R. (2022). Learning motivation, socioemotional skills and school achievement in elementary school students. Paidéia (Ribeirão Preto), 32. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3232 Danzig, A. P., Dyson, M. W., Olino, T. M., Laptook, R. S., & Klein, D. N. (2015). Positive Parenting Interacts with Child Temperament and Negative Parenting to Predict Children's Socially Appropriate Behavior. Journal of social and clinical psychology, 34(5), 411–435. https://doi.org/10.1521/jscp.2015.34.5.411 Józsa, K., & Barrett, K. C. (2018). Affective and social mastery motivation in preschool as predictors of early school success: A longitudinal study. Early Childhood Research Quarterly, 45, 81–92. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.05.007 Kai Fung, W., & Kien Hoa Chung, K. (2023). Longitudinal Association between children’s mastery motivation and cognitive school readiness: Executive functioning and social–emotional competence as potential mediators. Journal of Experimental Child Psychology, 234, 105712. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2023.105712 Karreman, A., van Tuijl, C., van Aken, M. A., & Deković, M. (2006). Parenting and self-regulation in preschoolers: A meta-analysis. Infant and Child Development, 15(6), 561–579. https://doi.org/10.1002/icd.478 Kremer, K. P., Flower, A., Huang, J., & Vaughn, M. G. (2016). Behavior problems and children's academic achievement: A test of growth-curve models with gender and racial differences. Children and youth services review, 67, 95–104. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2016.06.003 Li, S., Tang, Y., & Zheng, Y. (2023). How the home learning environment contributes to children's social-emotional competence: A moderated mediation model. Frontiers in psychology, 14, 1065978. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1065978 Morawska, A., Dittman, C. K., & Rusby, J. C. (2019). Promoting Self-Regulation in Young Children: The Role of Parenting Interventions. Clinical child and family psychology review, 22(1), 43–51. https://doi.org/10.1007/s10567-019-00281-5 Pati, S., Hashim, K., Brown, B., Fiks, A. G., & Forrest, C. B. (2011). Early identification of young children at risk for poor academic achievement: preliminary development of a parent-report prediction tool. BMC Health Services Research, 11(1). https://doi.org/10.1186/1472-6963-11- 197 Rispoli, K. M., McGoey, K. E., Koziol, N. A., & Schreiber, J. B. (2013). The relation of parenting, child temperament, and attachment security in early childhood to social competence at school entry. Journal of School Psychology, 51(5), 643–658. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.05.007 Ragnarsdottir, L. D., Kristjansson, A. L., Thorisdottir, I. E., Allegrante, J. P., Valdimarsdottir, H., Gestsdottir, S., & Sigfusdottir, I. D. (2017). Cumulative risk over the early life course and its relation to academic achievement in childhood and early adolescence. Preventive medicine, 96, 36–41. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2016.12.019 Rispoli, K. M., McGoey, K. E., Koziol, N. A., & Schreiber, J. B. (2013). The relation of parenting, child temperament, and attachment security in early childhood to social competence at school entry. Journal of School Psychology, 51(5), 643–658. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.05.007 Slavin, R. E., Karweit, N. L., & Wasik, B. A. (Eds.). (1994). Preventing early school failure: Research, policy, and practice. Allyn & Bacon.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html