Mobilní aplikace a webové stránky určené k procvičování českého pravopisu při přípravě na přijímací zkoušky na střední školy
Thesis title in Czech: | Mobilní aplikace a webové stránky určené k procvičování českého pravopisu při přípravě na přijímací zkoušky na střední školy |
---|---|
Thesis title in English: | Mobile apps and websites for practising Czech orthography in preparation for secondary school entrance exams |
Key words: | pravopis|čeština|přijímací zkoušky|mobilní aplikace|webové stránky |
English key words: | orthography|Czech|entrance exams|mobile applications|websites |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.12.2023 |
Date of assignment: | 29.01.2024 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 01.02.2024 |
Submitted/finalized: | no |
Opponents: | Mgr. Hana Dufková, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude zabývat otázkou, jak současné aplikace a weby určené pro přípravu žáků 9. tříd základních škol na přijímací zkoušky (např. weby pravopisně.cz; umimecesky.cz; aplikace Česká gramatika, Čeština, Český jazyk – pravopis) pojímají procvičování českého pravopisu. Autor nejdříve zmapuje dostupné aplikace a weby, které se k tomuto účelu využívají. Poté u vybraných aplikací nebo webů provede podrobnější analýzu zaměřenou na následující otázky: a) kterým pravopisným jevům se aplikace a weby věnují (popř. které opomíjejí) a jak se zvolený obsah vztahuje k požadavkům přijímacích zkoušek a k požadavkům na absolventy základních škol; b) jakou formu mají nabízené aktivity, jakou formu má zpětná vazba (včetně tzv. práce s chybou) a případný dodatečný výklad či vysvětlení a o jaké odborné zdroje se aplikace či weby opírají; c) zda se v aplikacích či webech objevují ve zkoumané oblasti nedostatky, popř. jakého jsou druhu. Postup práce: 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu k tématu, zejména o principech českého pravopisu, k didaktice češtiny, e-learningu a jeho výhodách a nevýhodách ve vztahu ke zkoumané oblasti. 2. Zmapovat současné dostupné aplikace a weby pro procvičování češtiny a určené pro daný účel a věk, v případě potřeby provést k tématu menší dotazníkové šetření mezi vyučujícími. 3. Na základě vhodných kritérií vybrat aplikace nebo weby k podrobnější analýze a dalšímu výzkumu (cca 3). 4. Vybrané aplikace nebo weby popsat a podrobnější analýzu zaměřit především na oblast procvičování pravopisu (např. na které pravopisné jevy se zaměřují, jak se vztahují k požadavkům na absolventy základní školy a k nárokům přijímacích testů, jaké formy cvičení využívají, jak jevy vysvětlují, o jaké odborné zdroje se opírají, jak pracují s chybou, zda jsou nabízená zadání a řešení bez nedostatků různého typu atp.). 5. Výsledky analýzy shrnout, vyvodit závěry. |
References |
Základní literatura: ermat. Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Dostupné z: https://www.cermat.cz/(relevantní části) ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN, 1998. (relevantní části) EGER, Ludvík. E-learning a jeho aplikace: s orientací na vzdělávání a profesní vzdělávání Millennials. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. GABAŠOVÁ, Jitka. Otevřená komunikace a řešení konfliktů ve třídě. Dobrá škola. Praha: Raabe, 2020. (popř. další relevantní práce k práci s chybou) GALLOVÁ, Ludmila. "VIS": vzdělávání lektorů pro práci s výukovými informačními systémy - nové metody učení. Klatovy: Úhlava, 2008. Have, I. a Pedersen, B. S: Conceptualising the audiobook experience. In: SoundEffects - An Interdisciplinary Journal of Sound and Sound Experience, 2(2), 2012, s. 79–95. Internetová jazyková příručka ÚJČ AV ČR. Dostupné z:https://prirucka.ujc.cas.cz/. (popř. též Pravidla českého pravopisu, vydání 1993 nebo pozdější) KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. (relevantní části) PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. Rámcový vzdělávací program pro Dostupný z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/(relevantní části) ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a kol.: Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus 2020. (nebo jiné vyd., relevantní části) VACHEK, Josef. Český pravopis a struktura češtiny. Listy filologické 40, 1933, 287–319. ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ a Jiří POLÁČEK. E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi: kniha s online podporou. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2021. ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2009. Kvalifikační práce a časopisecké studie k tématu, relevantní hesla v lingvistických encyklopediích (zejm. CZECHENCY.org, např. Oldřich Uličný (2017): ČESKÝ PRAVOPIS. In: Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (eds.), CzechEncy - Nový encyklopedický slovník češtiny. Dostupné z: https://www.czechency.org/slovnik/ČESKÝ PRAVOPIS). Další relevantní zdroje (např. Vývoj mobilních aplikací - kompletní průvodce [online]. Dostupné z:https://pixelfield.cz/vyvoj-aplikaci/; Webová aplikace (Web Application) [online]. 18. 10. 2018. Dostupné z:https://managementmania.com/cs/webova-aplikace-web-application; vybrané materiály pro přípravu na přijímací zkoušky, např. Přijímačky 9. Český jazyk a literatura + E-learning. Taktik 2024 aj.) |