Práce se zaměří na možnost rozvoje environmentální a přírodovědné gramotnosti žáků škol ve výuce chemie prostřednictvím tématu voda. Předmětem práce bude tvorba série aktivit pro výuku, které pomohou vyučujícím přiblížit žákům environmentální problémy související se zdroji vody a jejím znečištění. Aktivity budou tvořit tzv. výukové karty zpracované do podoby komplexní přípravy pro učitele. Budou tedy obsahovat cíl výuky, učivo vázané na RVP ZV, postup aplikace ve výuce a způsob (sebe)hodnocení žáka. (Sebe)hodnocení žáka bude sloužit zároveň jako zpětná vazba pro učitele.
Preliminary scope of work in English
The thesis will address the possibility of developing the environmental and scientific literacy of school students in chemistry education through the topic of water. The subject of the thesis will be the development of a series of activities for teaching, which will help teachers introduce pupils to environmental issues related to water resources and water pollution. The activities will form so-called teaching cards developed into a comprehensive preparation for teachers. Thus, they will include the teaching objective, the curriculum linked to the RVP ZV, the application procedure in teaching, and the method of (self-)assessment of the pupil. The (self-)assessment of the student will also serve as feedback for the teacher.