Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Marcantonio Raimondi z veřejných sbírek v České republice
Thesis title in Czech: Marcantonio Raimondi z veřejných sbírek v České republice
Thesis title in English: Marcantonio Raimondi from public collections in the Czech Republic
Key words: renesance, kresba, grafika, ikonografie, Marcantonio Raimondi
English key words: Renaissance, drawings, Old Master Drawings, graphics, iconography, Marcantonio Raimondi
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.09.2023
Date of assignment: 05.03.2024
Confirmed by Study dept. on: 12.03.2024
Guidelines
I. Přehled pramenů a literatury
II. Přehled života a díla Marcantonia Raimondiho
1. Původ Marcantonia Raimondiho a jeho raná tvorba
2. Benátky. Vliv Dürerových dřevořezů na Raimondiho mědiryty a jak
Raimondiho provedení ovlivnilo estetické působení Dürerova tisku.
3. Římské období. Raffaelův vliv na Raimondiho tvorbu.
III. Kresba

i. Přehled kreslířského díla Marcantonia Raimondiho
ii. Kresba mladíka v doprovodu dvou postav
1. Možné interpretace námětu
2. Komparace s dochovanými kresbami ze zahraničí

IV. Grafika
1. Raimondiho rytecká škola
2. Umělec, nebo kopista?
3. Raimondi jako vlivná osobnost v dějinách reprodukčního tisku.
4. Raimondiho grafika v českých sbírkách.
5. Jednotlivé grafické listy a jejich ikonografický rámec.
V. Závěr
References
A. Volrábová – B. Kubíková – M. Brixová – A. Rollová (eds.), 101 Mistrovská díla Sbírky grafiky a
kresby Národní galerie v Praze, kat. sbírky, Národní galerie v Praze, Praha 2008
A. Grüza, Kresba a grafika starých mistrů 16. a 18. století, kat., Zlín 1962
D. Landau – P. Parshall, The Renaissance Print. 1470 – 1550, Yale University Press, Nex Haven and
London 1994
E. Knab – K. Oberhuber – E. Mitsch: Raffaelo, I disegni, Firenze 1983
G. Bernini Pezzini – S. Massari – S. Prosperi – V. Rodino, Raphael INVENT. Stampe da Raffaelo
nelle Collezioni dell Istituto Nazionale per la Grafica, Edizioni Guasar, Roma 1985
G. Kesnerová (ed.), Meisterzeichnungen aus der graphischen Sammulung der Nationalgalerie Prag
Meisterzeichnungen der Nationalgalerie Prag, kat. výst., Staatliche Kunstsammlungen Dresden,
Dresden 1977
I.H. Shoemaker – E. Broun, The engraving of Marcantonio Raimondi, Lowrence, Kansas,1981
J. Brabcová, 100 starých evropských kreseb, kat. výst., Národní galerie v Praze, Praha 1977
L. Pon, Raphael, Dürer and Marcantonio Raimondi: Copying and the Italian Renaissance Print, Yale
University Press, London-New Haven 2003
M. Zlatohlávek, Italské renesanční umění z českých sbírek. Kresby a Grafika, katalog, kat. výst.,
Národní galerie v Praze, Praha 1996
M. Zlatohlávek in: Zdeněk Kazlepka, Martin Zlatohlávek, Magie kresby, s.150-151, č. k. 72.
M. Faietti – K. Oberhuber (eds.), Humanismus in Bologna. 1490–1510, kat. výst., Albertina Wien,
Bologna 1988
U. Thieme – F. Becker, (edd.), Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur
Gegenwart, 37 sv., Leipzig 1907-1950, reprint München 1992
Z. Kárpáti (ed.), Triumph of the body. Michelangelo and sixteenth-century italian draughtsmanship,
kat. výst., Museum of Fine Arts (Budapest), Budapest 2019
D. Rosand, Raphael, Marcantonio, and the icon of pathos, source: Notes in the History of Art 3, no. 2
(1984): 34–52. http://www.jstor.org/stable/23207818.
L. Pon, “Marcantonio and Raphael.” Print Quarterly 16, no. 4 (1999): 368–70.
http://www.jstor.org/stable/41824991.
Preliminary scope of work
Hlavním předmětem této práce je umělec Marcantonio Raimondi (1480–1534) a jeho dílo
v českých veřejných sbírkách, především ze Sbírky grafiky a kresby Národní galerie v Praze,
ale též dalších, jako je například sbírka v Moravské galerii v Brně. Zabývá se jak jeho tvorbou
kresebnou, tak grafickou. Velká část pozornosti je věnována Raimondiho u nás jediné
autorsky určené kresbě, známé pod názvem Apollón – Mladík se zrcadlem. Jelikož postavy
postrádají jasně rozpoznatelné atributy, je kresba z hlediska námětu stále více méně záhadou.
Proto se práce zaměřuje na možné ikonografické interpretace, a nejen pomocí Raimondiho
dochovaných kreseb a grafik se pokusí námět rozklíčovat. V další části jsou popsány a
interpretovány Raimondiho dochované grafické listy z veřejných sbírek v ČR, kdy po
rozčlenění z hlediska námětu, následuje jejich zasazení do Raimondiho životní tvorby.
Preliminary scope of work in English
The main subject of this thesis is the artist Marcantonio Raimondi (1480 – 1534) and his work
in Czech public collections, mainly from the Collection of Prints and Drawings of the National Gallery
in Prague, but also other collections, such as the one in the Moravian Gallery in Brno. A large part of
the attention is devoted to Raimondi's only dedicated drawing in our country, known under the name
Apollo - Young Man with a Mirror. Since the figures lack clearly recognizable attributes, the drawing
is still more or less a mystery in terms of its subject matter. Therefore, the thesis focuses on possible
iconographic interpretations, and attempts to decipher the subject not only by using Raimondi's
preserved drawings and prints. The next section captures Raimondi's existing prints from our
collections, and after breaking them down in terms of their theme, also places them within Raimondi's
life's work.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html