Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Pracovní zkušenosti jedinců s hraniční poruchou osobnosti: Interpretativní fenomenologická analýza
Thesis title in Czech: Pracovní zkušenosti jedinců s hraniční poruchou osobnosti: Interpretativní fenomenologická analýza
Thesis title in English: Work experiences of individuals with diagnosed borderline personality disorder: Interpretative Phenomenological Analysis
Key words: hraniční porucha osobnosti|pracovní zkušenost|psychosociální souvislosti zaměstnání|kvalitativní výzkum|interpretativní fenomenologická analýza
English key words: borderline personality disorder|work experience|psychosocial context of work|qualitative research|interpretative phenomenological analysis
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.07.2023
Date of assignment: 26.07.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 26.07.2023
Date of electronic submission:01.05.2024
Submitted/finalized: committed by student
Opponents: Mgr. Petra Šustová
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku psychických onemocnění na pracovišti.Cílempráce jeblížeporozumětpracovnímzkušenostemjedincůs diagnostikovanou hraničníporuchou osobnosti, ana základě kvalitativní analýzysubjektivníchzkušenostítěchto jedincůidentifikovatfacilitátory abariéry jejich pracovního uplatnění.
Obsahemteoretické části prácebudenejprve vymezení adefinicehraničníporuchy osobnosti(dále HPO),zasazení této poruchy do kontextu dalších poruch osobnosti,symptomatikaHPOa přehled dopadůtohotoonemocnění na různé sféry osobního a pracovního života. Následně budou popsány souvislosti mezirůznými formami psychických onemocnění a pracovním uplatněním, včetně faktorů ovlivňujících pracovní uplatnění, pracovní výkon a kariérní rozvoj u různých typů psychických onemocnění. Ve třetí části budou sumarizovány a kriticky reflektovány výsledky současných empirických studií zkoumajících bariéry a facilitátory pracovního uplatnění jedinců s duševním onemocněním, se specifickým zaměřením naHPO.
V empirické části prácepoužiji kvalitativnívýzkumný design, a to konkrétně interpretativnífenomenologickou analýzu (IPA).Cílem výzkumu bude pomocí IPA analyzovat pracovní zkušenosti jedinců s hraniční poruchou osobnosti a identifikovat bariéry a facilitátory pracovníhouplatněníosob s HPO. Výzkum seuskutečněníprostřednictvímsemi-strukturovaných rozhovorůs 3-5participanty čiparticipantkamis diagnostikovanou HPO. Rozhovory budou mapovatsubjektivnízkušenostparticipantů aparticipantekv pracovním prostředí. Při analýze bude v souladu s IPA kladen důraz na analýzusubjektivníchvýznamů, které osoby s HPO pracovním zkušenostem a událostem přisuzují, a zasazení těchto zkušeností do celistvého individuálního příběhu.
Očekávanýpřínos výsledkůvýzkumupropsychologickouteorii a praxilze spatřovat především v nových poznatcích o možnostech a limitech pracovního uplatnění jedincůs HPO, což je nedostatečně prozkoumaná problematika nejen v českém, ale i zahraničním kontextu.Nové poznatky mohou mít praktický potenciál a mohou být využityv rámci terapeuticképraxepři podpoře pracovní integrace osob sHPO. V neposlední řaděje snahouprácepřispět kdestigmatizováníjedinců s touto poruchou osobnosti a zvyšování povědomí veřejnosti o problematice duševního zdraví a nemoci v práci.
References
Fox, D. J. (2020).Antisocial,narcissistic, andborderlinepersonalitydisorders: Anewconceptualizationofdevelopment,reinforcement,expression, andtreatment.Routledge.
Gunderson, J. G.,&Links, P. S. (2008).Borderlinepersonalitydisorder: Aclinicalguide(2nded).AmericanPsychiatricPub.
Hastrup, L. H.,Kongerslev, M. T., &Simonsen, E. (2019).LowvocationaloutcomeamongpeoplediagnosedwithborderlinepersonalitydisorderduringfirstadmissiontomentalhealthservicesinDenmark: Anationwide9-yearregister-basedstudy.JournalofPersonalityDisorders, 33(3), 326-340.
Juurlink, T. T., TenHave, M.,Lamers, F., vanMarle, H. J.,Anema, J. R., de Graaf, R., &Beekman, A. T. (2018).Borderlinepersonalitysymptomsandworkperformance: Apopulation-basedsurvey.BMC Psychiatry, 18, 1-9.
Juurlink, T. T.,et al.(2019).Barriersandfacilitatorstoemploymentinborderlinepersonalitydisorder: Aqualitativestudyamongpatients,mentalhealthpractitionersandinsurancephysicians.PLoSOne, 14(7), e0220233.
Juurlink, T. T.,Lamers, F., VanMarle, H. J. F.,Michon, H., VanBusschbach, J. T.,Beekman, A. T. F., &Anema, J. R. (2020).Employmentin personalitydisordersandtheeffectivenessofindividualplacementand support:outcomesfromasecondarydataanalysis.JournalofOccupationalRehabilitation, 30, 255-262.
McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process(2nd ed). Guilford Press.
Nizza, I. E.,Farr, J., & Smith, J. A. (2021).Achievingexcellence ininterpretativephenomenologicalanalysis(IPA):Fourmarkersofhighquality.QualitativeResearchin Psychology, 18(3), 369-386.
Pietkiewicz, I., & Smith, J. A. (2014). Apracticalguidetousinginterpretativephenomenologicalanalysisinqualitativeresearchpsychology.PsychologicalJournal, 20(1), 7-14.
Praško, J., &Grambal, A., & Kasalová, P. (2017).Hraničníporucha osobnosti a jejíléčba.Praha:Grada
Řiháček, T., Čermák, I., &Hytych, R. (2013).Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy.Brno: Masarykova univerzita.
Smith, J.,Larkin, M.,&Flowers, P. (2021).Interpretativephenomenologicalanalysis:Theory,methodandresearch.London:Sage.
Thompson, R. J., Payne, S. C., Horner, M. T., & Morey, L. C. (2012). Why borderline personality features adversely affect job performance: The role of task strategies.Personality and Individual Differences, 52(1), 32-36.
Wille, B., DeFruyt, F., & DeClercq, B. (2013). Expanding andreconceptualizingaberrant personality at work: Validity of five‐factor model aberrant personality tendencies to predict career outcomes.Personnel Psychology, 66(1), 173-223.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html