Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Filozofie Tinderu, online seznamování v 21. století
Thesis title in Czech: Filozofie Tinderu, online seznamování v 21. století
Thesis title in English: Tinder philosophy, online dating in the 21st century
Key words: Tinder, romantické vztahy, online seznamování, sebeprezentace
English key words: Tinder, romantic relationship, online dating, self-presentation
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: Mgr. Martin Tremčinský, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 21.06.2023
Date of assignment: 21.06.2023
Date of electronic submission:30.04.2024
Opponents: doc. Mgr. Jakub Grygar, Ph.D.
 
 
 
References
1.BAUMAN, S. Liquid Love: On the Frailty of Human Bonds. Polity ,2003. ISBN: 978-0745624891

2.BETTERS, E. What is Tinder and how does it work? [online]. Pocket lint. 2021. Dostupné z https://www.pocket-lint.com/apps/news/tinder/139566-what-is-tinder-and-how-does-it-work

3.FREUD, S. The Psychology of Love. Penguin Classics, 2007. ISBN:978-0142437469.

4.GIDDENS, A. The Transformation of Intimacy: Sexuality, Love and Eroticism in Modern Society. Stanford UP, 1992. ISBN:978-0804722148.

5. HOBBS, M, S. OWEN, L. GERBER. Liquid love? Dating apps, sex, relationships and the digital transformation of intimacy. [online]. Journal of Sociology
2017, Vol. 53(2) 271–284. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/307862744_Liquid_love_Dating_apps_sex_relationships_and_the_digital_transformation_of_intimacy
6. HOGAN B. The Presentation of Self in the Age of Social Media: Distinguishing Performances and Exhibitions Online. [online]. Bulletin of Science Technology & Society 2010. Dostupné z https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0270467610385893
7. LUPTON, D. The diverse domains of quantified selves: self-
tracking modes and dataveillance, Economy and Society. [online]. Economy and Society. Volume 45. 2016. Dostupné z https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03085147.2016.1143726
8. OLDS, J., P. MILNER. Positive reinforcement produced by electrical stimulation of septal area and other regions of rat brain. Journal of Comparative and Physiological Psychology, 47(6), 419–427. 1954. Dostupné z https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fh0058775

9. RANZINI, G., C. LUTZ. Love at First Swipe? Explaining Tinder Self-Presentation and Motives. [online]. Mobile Media & Communication. 5. 80-101. 2017. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/305620416_Love_at_First_Swipe_Explaining_Tind er_Self-Presentation_and_Motives

10. SLATER, D. A Million First Dates: Solving the Puzzle of Online Dating.
Current, 2014. ISBN:978-1617230097.

11. SCHWARTZ, B. The Paradox of Choice. Brilliance Audio, 2014. ISBN: 978-1491514238.

12. TASHIRO, T. Awkward: The Science of Why We're Socially Awkward and Why That's Awesome. William Morrow, 2017. ISBN: 978-0062429155

13. TASHIRO, T. The Science of Happily Ever After: What Really Matters in the Search for True Love. Hanover Square Press, 2021. ISBN: 978-1335284792
14. TIMMERMANS E., E. DE CALUWE. To Tinder or not to Tinder, that's the question: An individual differences perspective to Tinder use and motives. [online]. Personality and Individual Differences 110:74–79. 2017. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/312951068_To_Tinder_or_not_to_Tinder_that's_the_question_An_individual_differences_perspective_to_Tinder_use_and_motives
15. WARD, J. What are you doing on Tinder? Impression management on a matchmaking mobile app. [online]. Information Communication and Society 20(11):1-16.2016. Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/309744341_What_are_you_doing_on_Tinder_Impression_management_on_a_matchmaking_mobile_app
Preliminary scope of work
Cílem této práce je prozkoumat a rozvinout hlubší obsahové znalosti aporozumění tomu, jak používání Tinderu ovlivňuje chápání romantických vztahů, jeji vznik a vývoje v Praze. Jaký je dopad používání Tinderu na sebeprezentaci? Jaký je dopad používání Tinderu na to, co lidé hledají u partnera?
Sociální média změnila náš život ve všech jeho aspektech. Nyní můžete na internetu dělat cokoli, od objednáním potravin a nákupem letenek, až po nalezení partnera pro krátkodobý nebo dlouhodobý vztah.
Podle M. Iqbala bylo v 1. čtvrtletí roku 2022 více než 75 milionů aktivních uživatelů aplikace Tinder, což z ní činí nejoblíbenější seznamovací aplikaci (Iqbal, 2022). V roce 2021 byl Tinder celosvětově nejinstalovanější seznamovací aplikací s celkovým počtem 67 milionů stažení ročně (Ibid).
Seznámení s novými partnery je nyní snazší než kdykoli předtím. Nyní můžete kdykoli a kdekoli částečně uspokojit své citové i jiné potřeby díky Tinderu a lidem, kteří se na něm můžete najít. Podobným tématem se zabýval i Zygmunt Bauman ve své knize Tekutá Láska Liquid Love (Bauman,2003).

Základní principy fungování tinderu
Nyní v rychlosti popíšu základní informace o tom, jak Tinder funguje.
Tinder byl spuštěn v září 2012. Aplikace byla vytvořena jako seznamovací aplikace pro hledání partnera. podle zadaných parametrů a zeměpisné polohy - uvedete preferovaný věk partnera a zvolíte okruh, v němž se potenciální protějšky nacházejí. Můžete si také vybrat, komu Tinder zobrazí váš profil: mužům nebo ženám. Po vyplnění profilu fotografiemi, některými informacemi a dokonce i odkazy na Instagram nebo Spotify můžete začít prohlížet profily lidí, kteří splňují vámi zvolené parametry. Princip je jednoduchý: vidíte profil s fotografiemi a můžete přejet prstem doprava, což znamená, že jste danému člověku dali lajk, přejetím doleva - profil se vám nelíbí. Pokud jste oba přejeli doprava, Tinder vytvoří chat pro oba dva (Betters,2021).
Pracovní postup Tinderu je velmi jednoduchý, ale vychází z naší biologické podstaty v podobě dopaminu a oxytocinu. Celá struktura je založena na "operantním podmiňování", nebo
dopaminovém systému odměňování, který ověřili neurovědci Olds a Milner. Podstatné je, že člověk má radost z dokončování činností, stejně jako z očekávání. To druhé tlačí k dalšímu psychologickému konstruktu FoMO - syndromu strachu z promarněné příležitosti (Olds, Milner, 1954).
Už Sigmund Freud si všiml, že jsme rozpolceni mezi potřebou svobody a bezpečí. Freud popisuje citový život člověka jako druh neurózy, tedy nervového napětí spojeného s konfliktem tužeb. Vyzdvihuje například hysterii - neukojitelnou touhu spojenou s neustálými pochybnostmi o druhém; obsedantní neurózu neboli posedlost, kdy je naopak objekt neustále s námi a my bychom se dokonce někdy rádi odbourali od něj, ale nemůžeme (Freud, 2007).
To, co nazýváme láskou, se Freud snaží popsat těmito dvěma pojmy (svoboda a bezpečí). Kromě toho vyčleňuje poloneurózu, což je sublimace, povznesení sexuální touhy (Ibid).
Společnost potlačila sexuální touhu lidí, a ti se pak úspěšně zapojují do podstaty bytí.
Freud chápe lásku jako druh sublimace. Když lidé začnou mluvit o lásce, pravděpodobně to znamená, že nejsou spokojeni s tělesnou nebo materiální složkou a proto chtějí své city sublimovat (Ibid).
A nejedná se o lásku k jedné osobě, jako je tomu v tradiční romantické lásce: podle Freuda je to láska k jedné osobě. člověk vstupuje do slabého nebo silného sexuálního vztahu téměř s každým ve svém okolí, počínaje otcem a matkou (Ibid).
Freud samostatně rozvíjí zajímavou nauku o zamilovanosti, německy Verliebtheit. Pro něj to vlastně není totéž co láska, Liebe, ale zamilovanost je pro nás bližší tomu, co je pro nás říkáme láska. Zamilovanost je velmi silný pocit, který v sobě spojuje jednak uctívání autoritu spojenou se ztotožněním "já" a druhé osoby. To znamená, že když se tyto dvě nejsilnější lidské vášně spojí na jedné osobě, to znamená, že tatáž osoba je pro nás autoritou a objektem, kterého se můžeme dotknout, kterého se můžeme zmocnit - to je podle Freuda v jistém smyslu horor, protože vášeň je zde téměř nezastavitelná (Ibid).
Seznamovací aplikace jsou novým nástrojem, který se snaží vytvořit přijatelnou rovnováhu mezi těmito dvěma aspekty.
Sigmund Bauman se domnívá, že hlavním lákadlem online seznamek je možnost odstranit nového partnera ze svého života bez bolesti a následků.
Jak jsem uvedla na začátku, není správné tvrdit, že to usnadňuje hledání vztahu nebo partnera. Ale stojí za to to trochu objasnit, abychom čtenáře nemátli. Na začátku svého textu píšu spíše o tom, že seznamování se s novými lidmi je dnes mnohem dostupnější, stačí mít telefon a internet. Netvrdím však, že díky tomu je snadnější najít si dlouhodobý vztah. Naopak, situace je dost nejednoznačná.
Ve veřejném diskurzu se objevují statistiky, které tvrdí, že desítky procent lidí potkaly dlouhodobé partnery na seznamkách. Každý desátý dospělý partner, tedy ten, kdo žije v manželství, s partnerem nebo ve vážném milostném vztahu, se seznámil se svou současnou drahou polovičkou prostřednictvím seznamky nebo aplikace (Vogels, Mcclain, 2023).
Na otázku, proč se v uplynulém roce obrátili na seznamovací stránky nebo aplikace, odpovědělo 44 % uživatelů, že hlavním důvodem bylo seznámení s dlouhodobým partnerem, a 40 %, že hlavním důvodem bylo nezávazné randění ( Ibid).
Výzkumníci Giulia Ranzini a Christoph Lutz, kteří provedli sérii studií o používání seznamovacích aplikací, identifikovali šest motivů pro jejich používání: seznámení, navázání vztahu, navázání přátelství, prosazení se/zvýšení sebevědomí, zábava a nalezení společníka na cesty (Ranzini, Lutz, 2017).
Kromě toho se lidé při řešení problémů často řídí nejjednodušší a nejzřetelnější cestou, a ne tou nejefektivnější. Začali jsme využívat spontánních setkání s cizími lidmi, která ve snaze uspokojit své emocionální potřeby po přijetí, uznání, spontánnosti a hry. Zlost na partnera - na rande můžete jít z pocitu pomsty. Pokud máte pocit, že ve stávajících vztazích nejste dostatečně oceněni, jdete na rande ze msty. abyste si zvýšili sebevědomí. Cítili jste v sobě osamělost nebo prázdnotu, všimli jste si upozornění na která přišla, otevřela aplikaci - a teď sedíte na rande.
Při krátkém seznámení se můžete ukázat částečně, trochu, aniž byste se přiblížili, aniž byste se skutečně odhalili. Často se scházejte, ale vyhýbejte se intimnostem. Tinder je dobrý nástroj pro tento druh komunikace.


Předpokládané metody zpracování

V metodologické části své magisterské práce plánuji využít kvalitativní výzkum. Pro sběr dat se zaměřím na kvalitativní polostrukturovaný rozhovor. Mám v planu provést rozhovory s lidmi, kteří aktivně používají Tinder, s těmi, kteří už ho nepoužívají, protože si našli partnera, a také s těmi, kteří ho přestali používat z jiných důvodů.

Data získaná v kvalitativním výzkumu mohou poskytnout bohatý popis sociálních jevů a mohou být použita k vytvoření teorií, hypotéz nebo modelů, které lze dále testovat pomocí kvantitativních výzkumných metod. Kvalitativní přístup může pomoc vybudovat důvěru a vztah mezi výzkumníkem a účastníky, což vede ke smysluplnějšímu výzkumnému procesu a spolupráci (Creswell, 2014).
Celkově je kvalitativní výzkum cenným nástrojem pro zkoumání složitých sociálních jevů, vytváření nových poznatků a teorií a hlubšího porozumění zkušenostem, myšlenkám a pocitům lidí (Ibid).

Ohledně výběru vzorku není možné předem odhadnout, kolik respondentů bude zapotřebí, proto plánuji ukončit výběr až poté, co dosáhnu teoretického nasycení. Pro výběr respondentů je rozhodujících několik faktorů: subjekt musí mít bydliště v Praze, být starší 18 let a být buď aktivním uživatelem Tinderu, nebo mít alespoň tříletou zkušenost s jeho používáním.
Plánují využít metodu sněhové koule pro vyhledání respondentů a začít se známými, o kterých vím jistě, že používají Tinder nebo si přes něho nedávno našli vztah.
Jako typ analýzy plánuji použít tematickou analýzu. Jedná se o metodu kvalitativního výzkumu, která se používá k identifikaci, analýze a zaznamenání vzorců nebo témat v datech. Zahrnuje identifikaci opakujících se významových vzorců v datech a jejich kategorizaci do témat (Braun, Clarke, 2021).


Etické souvislosti zvažovaného projektu

Při psaní své magisterské práce se budu řídit etickými směrnicemi české asociace pro sociální antropologií. Budu dbát na to, aby data, která uvedu v práci, neumožňovala čtenáři identifikovat účastníky výzkumu, jako jsou například jména a příjmení nebo přesný věk. K dosažení tohoto cíle plánuji nahradit jména respondentů pořadovými čísly.

Zdroje:

BETTERS, E. What is Tinder and how does it work? [online]. Pocket lint. 2021. [cit. 02.05.2023]. Dostupné z https://www.pocket-lint.com/apps/news/tinder/139566-what-is-tinder-and-how-does-it-work

BRAUN V., V. CLARKE. Thematic Analysis: A Practical Guide. SAGE Publications Ltd, 2021. ISBN: 978-1473953246.

CRESWELL J. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications, Inc, 2014. ISBN: 978-1452226101

FREUD, S. The Psychology of Love. Penguin Classics, 2007. ISBN:978-0142437469.

IQBAL, M. Tinder Revenue and Usage Statistics. [online]. Business of apps. 2022. [cit. 02.05.2023]. Dostupné z https://www.businessofapps.com/data/tinder-statistics/

OLDS, J., P. MILNER. Positive reinforcement produced by electrical stimulation of septal area and other regions of rat brain. Journal of Comparative and Physiological Psychology, 47(6), 419–427. 1954. [cit. 02.05.2023]. Dostupné z https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fh0058775

SCHWARTZ, B. The Paradox of Choice. Brilliance Audio, 2014. ISBN: 978-1491514238.
VOGELS E., C. MCCLAIN. Key findings about online dating in the U.S. [online]. Business of apps. 2022. [cit. 07.06.2023]. Dostupné z https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/02/02/key-findings-about-online-dating-in-the-u-s/

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html