Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc u běžné a pedagogické veřejnosti v České republice
Thesis title in Czech: | Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc u běžné a pedagogické veřejnosti v České republice |
---|---|
Thesis title in English: | Factors influencing the willingness to provide first aid among the general population and teachers in the Czech Republic |
Key words: | první pomoc, výuka první pomoci, ochota pomáhat, bezpečnost, znechucení, emoce |
English key words: | first aid, first aid training, willingness to help, safety, disgust, emotions |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Biology Education (31-180) |
Supervisor: | Mgr. Radim Kuba |
Author: | Mgr. Iveta Sekerášová - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 04.06.2023 |
Date of assignment: | 04.06.2023 |
Confirmed by Study dept. on: | 09.06.2023 |
Date of electronic submission: | 09.08.2023 |
Date of proceeded defence: | 08.09.2023 |
Opponents: | Mgr. Kateřina Nodžáková |
Preliminary scope of work |
Poskytnutí první pomoci je jednou z našich základních morálních i zákonných povinností. Její výuka je proto začleněna do Rámcových vzdělávacích programů a každý žák by měl během školní docházky získat potřebné kompetence. Nicméně se často setkáváme se situacemi, kdy není adekvátní první pomoc poskytnuta. To může být způsobeno různými faktory. Některé faktory mohou zachránce motivovat, například emoční vazba ke zraněné osobě, zatímco jiné mohou působit inhibičně, jako je přítomnost krve nebo odpudivý vzhled situace. Mezi nejčastější faktory patří přítomnost nebezpečí, obava z infekce, panika a stres, neznalost správných postupů nebo strach. Cílem diplomové práce je pomocí dotazníkového šetření zkoumat faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc z pohledu českých pedagogů. Práce se zaměří na komplexní analýzu faktorů, které ovlivňují ochotu poskytnout první pomoc, a identifikaci těch nejdůležitějších. Na základě získaných dat budou vypracována doporučení pro pedagogickou praxi, která budou směřovat k efektivní výuce první pomoci s ohledem na identifikované faktory, které mohou bránit ochotě poskytnout první pomoc. |