Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ikonografická analýza obrazu Jana Vermeera - Alegorie víry
Thesis title in Czech: Ikonografická analýza obrazu Jana Vermeera - Alegorie víry
Thesis title in English: Iconographic analysis of the painting by Jan Vermeer - Allegory of Faith
Key words: Jan Vermeer, malba, obraz, symbol, Alegorie víry
English key words: Jan Vermeer, painting, image, symbol, Allegory of faith
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 29.05.2023
Date of assignment: 29.05.2023
Confirmed by Study dept. on: 01.06.2023
Date of electronic submission:06.05.2024
Date of submission of printed version:07.05.2024
Guidelines
Úvod
Dílo a život malíře Jana Vermeera v přehledu
Ikonografický popis a rozbor obrazu Alegorie víry
1 Prostor místnosti a zobrazený nábytek
2 Personifikace
3 Liturgické atributy víry
4 Křesťanské symboly
5 Camera-obscura
Předpokládaný majetek umělce
Závěr
Seznam pramenů a literatury
Přílohy
Seznam vyobrazení
References
1. Vermeer van Delft, Jan: Johannes Vermeer / Ben Broos & Arthur K. Wheelock 1995
2. Menzel, Gerhard W.: Vermeer 1977
3. Gowing, Lawrence: Vermeer 1960
4. Vries, A. B. De: Jan Vermeer van Delft 1948
5. Wolf, Bryan Jay: Vermeer and the invention of seeing 2001
6. Huyghe, René: Vermeer 2008
7. Swillens, P. T. A.: Johannes Vermeer : painter of Delft : 1632-1675, 1950
8. Grabski, Józef: Jan Vermeer Van Delft (1632-1675) : st. Praxedis : an exhibition of a painting
from the collection of Barbara Piasecka Johnson
9. Muzika, František: Jan Vermeer
10. Walicki, Michał: Jan Vermeer van Delft 1970
11. Ripa, Cesare: Ikonologie
12. Gerd Heinz-Mohr: Lexikon symbol. Obrazy a znaky křestanského umění. Munchen 1971
13. Manfred Lurker: Slovník biblických obrazů a symbolů. Vyšehrad 1999
14. Udo Becker: Slovník symbolů. Praha 2002
15. Wolf, Bryan Jay. Vermeer and the Invention of Seeing. Chicago: The University of Chicago
Press, 2001.
16. Winkel, Marieke de. The Interpretation of Dress in Vermeer´s Painting. In: Gaskell, Ivan;
Jonker, Michiel (ed.). Vermeer Studies. Washington: National Gallery of Art, 1998.
17. Welu, James A. Vermeer: His Cartographic Sources. Art Bulletin, 4, 1975.
18. Walsh, John. Vermeer. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, 31 / 4, 1973
19. Vries, Ary Bob de. Vermeer. Milano: Amilcare Pizzi S.p.A., 1967.
20. Vries, Ary Bob de. Jan Vermeer van Delft. Basel: Holbein, 1945.
21. Tolnay, Charles de. L´Atelier de Vermeer. Gazette des beaux-arts, 41, 1953.

22. Swillens, Pieter T. A. Johannes Vermeer, Painter of Delft. Utrecht: Spectrum Publishers, 1950.
23. Steadman, Philip. Vermeer´s Camera, Uncovering the Truth the Masterpieces. Oxford: Oxford
University Press, 2001.
24. Snow, Edward. A Study of Vermeer. Berkeley: University of California Press, 1994.
25. Sluijter, Eric Jan. Vermeer, Fame, and Female Beauty: The Art of Painting. In: Gaskell, Ivan;
Jonker, Michiel (ed.). Vermeer Studies. Washington: National Gallery of Art, 1998.
26. Slive, Seymour. Realism and Symbolism in Seventeenth-Century Dutch Painting. Daedalus,
91, 1962.
27. Slive, Seymour. Notes on the Relationship of Protestantism to Seventeenth-Century Dutch
Painting. Art Quarterly, 19, 1956.
28. Seymour, Charles. Dark Chamber and Light-Filled Room: Vermeer and the Camera Obscura.
The Art Bulletin, 46, 1964.
29. Schwarz, Heinrich. Vermeer and the Camera Obscura. Pantheon, 24, 1966.
30. Mirimonde, Albert Pomme de. Les sujets musicaux chez Vermeer de Delft. Gazette des Beaux-
Arts, 57 / 6, 1961.
31. Liedtke, Walter. A View of Delft, Vermeer and his Contemporaries. Zwolle: Waanders
Publishers, 2000.
32. Huyghe, René; Bianconi, Piero. Vermeer. Praha: Odeon, 1981.
33. Hale, Philip L. Jan Vermeer of Delft. Boston, 1937.
34. Gaskell, Ivan. Vermeer´s Wager, Speculations on Art History, Theory and Art Museums.
London: Reaktion Books, 2000.
35. Descargues, Pierre. Vermeer: etude biographice et critique. Geneve: Skira, 1966
36. Blankert, Albert.Vermeer of Delft, Complete Edition of the Paintings. Oxford: Phaidon, 1978.
37. Arasse, Daniel. Vermeer, Faith in painting. Princeton: Princeton University Press, 1994.
38. Benjamin Binstock. Vermeer's Family Secrets – Genius, Discovery, and the Unknown
Apprentice. — Routledge, 2013. S. 416.
39. Efros A.M. Profily. Eseje o ruských umělcích. - SPB. Azbuka-klasika, 2007. S. 71
40. Vlasov v. G. teorie a praxe znalectví, metodika stylistické kritiky, problém hodnoty a kvality
uměleckého díla // Vlasov v.G. umění Ruska v prostoru Eurasie.
41. V. A. Sovinin. Jan Vermeer. - Velcí světoví umělci. RIPOL-klasik, 2014. S. 35
42. V. Bernitzeva. Jan Vermeer.: Direct Media, 2010. S. 47. - 49 s
Preliminary scope of work
Naléhavost této práce je dána neustálým zájmem o dílo Jana Vermeera a do této doby
neexistencí samostatné studie o obrazu Alegorie víry, kde by každé části obrazu byla
věnována velká pozornost, a to kvůli zobecnění maximálního množství dostupných materiálů.
Předmětem studie je tedy obraz Jana Vermeera – Alegorie víry namalovaný v sedmdesátých
letech sedmnáctého století – v době zlatého věku holandské malby. Předmětem studie bude zkoumání
významu každého z mnoha a rozmanitých symbolů, které tento obraz obsahuje. Cílem práce je
podrobně popsat a přesně interpretovat prvky alegorie. Úkoly spočívají v rozpoznání symbolických a
alegorických předmětů a jejich interpretace v dobovém kontextu. Hlavními zdroji informací, kromě obrazu samotného, budou
elektronická média, písemné zdroje, a to 42 publikací ze seznamu literatury, mezi
nimiž jsou ikonografické slovníky, monografie o umělci a další práce. Dílo se skládá
z úvodu, pěti kapitol, závěru, seznamu literatury, příloh a obrázkové části. Praktický význam
práce spočívá v možném využití pro přednášky a workshopy o umění Holandska, umění baroka a
pro psaní dalších vědeckých prací.
Preliminary scope of work in English
The relevance of this work is in the constant interest in the work of Jan Vermeer and, until that
time, the absence of a separate monography of the painting Allegory of Faith, where to the each
part of the painting would be given great attention, thanks to the generalization of the maximal
amount of available materials. Thus, the object of the study is a painting by Jan Vermeer – an
Allegory of Faith, painted in the seventies of the seventeenth century – the golden age of Dutch
painting. The subject of the study will be the interpretation of the meaning of each of the
numerous and diverse symbols that this picture contains. The aim of the work is a detailed
description and accurate interpretation of the elements of allegory. The purposes consist in
recognizing allegorical objects, finding their interpretations and correlating the most appropriate
interpretation both with the meanings of other symbols and with the message of the picture in
principle. The main sources of information, in addition to images on electronic media, will be
written sources, namely, 42 publications as part of the list of references, among which there are
iconographic dictionaries, monographs about the artist and other bachelor's works. The work
consists of an introduction, five chapters, a conclusion, a list of references, appendices and part
of the pictures. The practical significance of the work lies in its possible use for lectures and
seminars on Dutch art, Baroque art and for writing other scientific papers.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html