Využití aplikace Phyphox při experimentování ve výuce fyziky
Thesis title in Czech: | Využití aplikace Phyphox při experimentování ve výuce fyziky |
---|---|
Thesis title in English: | Using Phyphox in school physics experiments |
Key words: | výuka fyziky|střední škola|smartphone|Phyphox|fyzikální experimenty |
English key words: | physics teaching and learning|upper-secondary school|smartphone|Phyphox|physics experiments |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.01.2023 |
Date of assignment: | 18.01.2023 |
Confirmed by Study dept. on: | 27.01.2023 |
Date and time of defence: | 05.06.2024 08:00 |
Date of electronic submission: | 02.05.2024 |
Date of submission of printed version: | 02.05.2024 |
Date of proceeded defence: | 05.06.2024 |
Opponents: | RNDr. Petr Kolář, Ph.D. |
Guidelines |
1. Seznámit se s trendem BYOD („bring your own device“) a jeho vlivem na přírodovědné vzdělávání.
2. Seznámit se s aplikací Phyphox a zmapovat její stávající využití ve výuce fyziky (s důrazem na tuzemský kontext). 3. Navrhnout fyzikální měření s aplikací Phyphox, která lze smysluplně začlenit do výuky na úrovni střední školy. 4. Pro uvedená měření navrhnout a vytvořit podpůrné materiály pro žáky i učitele. 5. Vytvořené aktivity i podpůrné materiály otestovat v reálné výuce. |
References |
• González, M. Á., González, M. Á., Martín, M. E., Llamas, C., Martínez, Ó., Vegas, J., Herguedas, M., & Hernández, C. (2015). Teaching and Learning Physics with Smartphones. J. Cases Inf. Technol., 17(1), 31–50.
• González, M. Á., & González, M. Á. (2015). Physics in Your Pocket: Doing Experiments and Learning With Your Smartphone. In 20th International Conference on Multimedia in Physics Teaching and Learning, Münich. • Hochberg, K., Kuhn, J., & Müller, A. (2018). Using Smartphones as Experimental Tools—Effects on Interest, Curiosity, and Learning in Physics Education. Journal of Science Education and Technology, 27(5), 385-403. • Kuhn, J., & Vogt, P. (2022). Smartphones as Mobile Minilabs in Physics. Edited Volume Featuring more than 70 Examples from 10 Years The Physics Teacher-column iPhysicsLabs. Springer. Dostupné z: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-94044-7 • Lawrence Livermore National Laboratory. (n.d.). Science and Technology on a Mission: Physics with Phones. Dostupné z: https://st.llnl.gov/sci-ed/Physics-with-Phones • Science on Stage. (2014). Smartphones in Science Teaching: iStage 2. Dostupné z: https://www.science-on-stage.eu/smartphones • Smetanová, O. (2019).: Jednoduchá fyzikální měření s tabletem nebo chytrým telefonem. Diplomová práce, PřF UP. • Webové stránky https://phyphox.org/ • Wijtmans, M., van Rens, L., & van Muijlwijk-Koezen, J. E. (2014). Activating Students’ Interest and Participation in Lectures and Practical Courses Using Their Electronic Devices. Journal of Chemical Education, 91(11), 1830-1837. • Další literatura na základě domluvy s vedoucím práce. |