Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Fyzikální vzdělávání na úrovni nižšího sekundárního stupně v Maďarsku a České republice – porovnání kurikulí
Thesis title in Czech: Fyzikální vzdělávání na úrovni nižšího sekundárního stupně v Maďarsku a České republice – porovnání kurikulí
Thesis title in English: Physics education at lower secondary level in Hungary and the Czech Republic - comparison of curricula
Key words: kurikulum|fyzika|porovnání|Maďarsko|Česko
English key words: curriculum|physics|comparison|Hungary|Czechia
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.10.2022
Date of assignment: 08.10.2022
Confirmed by Study dept. on: 18.10.2022
Advisors: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
RNDr. Marie Snětinová, Ph.D.
Guidelines
1. Představit maďarský vzdělávací systém a srovnat ho s českým
2. Uvést stručný přehled úspěšnosti Maďarska a ČR v mezinárodních výzkumech PISA a TIMSS v přírodních vědách
3. Představit maďarské kurikulum, jeho celkové pojetí a porovnat ho s českým
4. Zaměřit se na fyziku na úrovni nižšího sekundárního stupně a provést porovnání se zaměřením na obsah, výstupy, metody, hodnocení, kompetence.
References
Kácovský, P. et al. (2021). Lower secondary intended curricula of science subjects and mathematics: a comparison of the Czech Republic, Estonia, Poland and Slovenia. Journal of Curriculum Studies. [Online]
Kácovský, P., Koudelková, V., & Snětinová, M. (2019). Physics at Lower Secondary Schools: Comparison between the Czech Republic,Estonia, Poland and Slovenia. Scientia in educatione, 10(3), 33-49. ISSN: 1804-7106. [Online].
Kolář, P.: Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání. Disertační práce. Praha, MFF UK 2022
Mandíková, D.: Časový vývoj výsledků českých žáků v historii výzkumů TIMSS a PISA. In: Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 9. Změny v RVP a jejich dopady do obsahu výuky fyziky. Kašperské Hory 2019. Ed. Ota Kehár, Plzeň 2022, s. 122 – 129. ISBN 978-80-261-1092-7 online: https://kof.zcu.cz/ak/trendy/9/sbor/ModerniTrendy9_sbornik.pdf
Mezinárodní stránky projektu TIMSS: http://timssandpirls.bc.edu/
Mezinárodní stránky projektu PISA: http://www.oecd.org/pisa/
Národní stránky projektu TIMSS: https://www.csicr.cz/cz/Mezinarodni-setreni/TIMSS/O-setreni-TIMSS
Národní stránky projektu PISA: https://www.csicr.cz/cz/Mezinarodni-setreni/PISA/O-setreni-PISA
Kurikulární dokumenty ČR a Maďarska
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html